leatherback schreef :
Trap schreef : de N (stikstof) zorgt voor de groei, in het najaar moet de plant niet meer gaan groeien maar in "rust-modus" gaan.
Daarom wordt stikstofvrije voeding toegepast bv npk 0-10-10
Hoewel je ook kan concluderen dat in de natuur de samenstelling van de bodem niet verandert, en dat de plant neit in rust gaat omdat er minder N beschikbaar is.
ik gebruik geen verschillende meststoffen op verschillende tijden van het jaar.
de plant gaat in rust dat is zeker maar de stikstof is totaal overbodig. Testen hebben uitgewezen dat het teveel aan stikstof die je eventueel hebt gegeven in het jaar gereguleerd wordt met kalium te geven. Dus kalium is ideaal op dat tijdstip van het jaar.
In de natuurlijke habitat van de plant wordt helemaal geen meststof gegeven. De grondsamenstelling wordt beïnvloed door micro-organismen die zich ook aanpassen aan de seizoenen (vooral temperatuur speelt hier een rol).
We proberen bij bonsai toch de natuur wat na te streven en het één en het ander te manipuleren. Door meststoffen toe te voegen, schimmels toe te voegen,... En sinds kort weet ik dat endomycorrhizas veel toegepast worden en niet enkel de ectomycorrhizas bij de pinus.
Gaat je plant dood door nog stikstof toe te dienen voor de winter? Nee
Bevorderd het de gezondheid van de plant? Nee
Is het onderzocht en bewezen, dan pas ik het gewoon toe.
Nu iedereen is vrij om te experimenteren en zeker hiermee want 100% juist voeden kan niemand.