Verschillende jaren geleden heb ik eens een interview op tv gezien met een plantenliefhebber die zijn planten onconventioneel bemeste namelijk met een verdunning van zijn eigen ochtend urine dit interview maakte op mij best wel indruk enerzijds omdat ik er wat van walgde en anderzijds als je de man zijn tuin en kuipplanten zag die groeide,bloeide en leefde weelderig.
nu was ik een tijdje geleden bezig met mijn andere hobby namelijk een groot aquarium dat ik heb ,in dit aquarium zwemmen grote vissen die het water enorm bevuilen en wekelijks ververs ik dan ook een vierde van het water en geregeld was ik mijn filterwatten uit en nu dacht ik nog eens terug aan dat interview en ik dacht bij mezelf dat spoelwater zit vol met meststoffen net zoals die man zijn aangelengde urinemeststof dach ik zo.
wel toen dacht ik bijmezelf probeer dit eens op enkele bonsai-s niet mijn ochtendurine natuurlijk maar het spoelwater van mijn aquariumfilter en ik had 2 juniperusen waar ik het op uit wou proberen en een pinus mugo die uit de tuin kwam en in een trainingskuip stond ,deze stond op sterven na dood met veel bruine naalden wel alle 3 de bomen die ik zo bemest staan vol mooi vers loof met bij de mugo niet veel ruimte tussen de maalden dus zeker geen waterscheuten met deze vorm van bemesting.
of je deze vorm van bemesten met iets anders kan vergelijken weet ik niet (misschien visemulsie bemesten?) Maar blijkbaar is het wel effectief,waarschijnlijk ga ik het in de toekomst nog eens op andere bomen proberen.
Graag had ik julie meningen hierover eens gehoord