alles hangt af van wat je doel is.
wat ze in de BF melden, geldt voornamelijk voor bonsai in een ver gevorderd stadium, dus zeer oude bomen, fijne vertakkingen, klein loof etc. ga je deze bomen veel stikstof geven, dan krijg je veel groei, langere naalden, langere internoden etc, en dat wil je niet bij een boom in dit stadium.
heb je echter een starter, een boom in training, wil je lange uitschieters die later takken moeten worden, boom in opbouw fase etc,
dan wil je juist zoveel mogelijk en zo snel mogelijk veel groen en groei hebben, aangezien het meeste later toch nog weggesnoeid gaat worden. Uiteraard neem je dan lange naalden, grote bladeren etc voor lief, want dat kun je voor nu juist gebruiken.
common sense gebruiken:
wil je aankomen/dik worden, moet je meer eten.
wil je afvallen om je huidige gewicht behouden, dan eet je minder en/of neem je alleen wat noodzakelijk is.
as simple as that !!
Check als voorbeeld deze post van mij:
www.bonsaiempire.nl/forum/vormingen/1214...us?start=10%20#22687
Hier heb ik enorm veel stikstof gegeven, omdat ik na de initiële styling veel groei en groei wilde hebben, om zo de boom sneller op te bouwen en zsm weer helemaal gezond te krijgen.
deze groei is in ongeveer 3 maanden tot stand gekomen (mrt-juni).
Ging ik deze boom met alleen biogold of voeding met een laag stikstof gehalte bemesten, dan was ik nu nog lang niet zover en duurde het misschien nog een jaar of twee langer voordat ik aan een volgende styling kon beginnen. Uiteraard en zoals te zien, is het loof wel te vol nu, vrij lang aan de uiteinden etc, maar dat geeft voor mij nu niet. dat wordt in de komende jaren wel terug gebracht.
Ik hoop dat eea wat duidelijker is voor je nu.