Hier een paar foto's hoe de mugo er nu uitziet,
Tot hiertoe heb ik vooral geprobeerd om takken weg te nemen die overbodig zijn en op elke splitsing maar 2 takken te hebben staan (nog niet overal)
Ook heb ik mijn best gedaan om de boom wat te vormen wat niet zo simpel is als beginner, ik raak er soms moeilijk uit welke vorm in nu juist wil bereiken met de boom. Maar goed ik denk dat ik wel stappen vooruit heb gezet in plaats van achteruit ookal zijn de stappen soms maar klein.
Ik heb ook nog een aantal vragen voor de kenners
Vraag 1 : in augustus stat de boom 2 jaar in de pot met dit mengsel, ik heb toen een niet zo goed drainerend mengsel gebruikt omdat ik nog niet beter wist er zit wel akadam en bims onder maar ik denk dat bijna 40% uit organisch materiaal bestaat.. ik heb al vaak gelezen dat pinussen niet graag verpot worden ten vroegste om de 3 jaar, maar ik twijfel nu of ik de boom in augustus al zou verpotten om en in beter substraat te zetten, zoals bv. 30/30/30 akadama bims en lava.
Vragen 2 : ik heb op bovenop de nieuwe kaarsen die an het uitlopen zijn dennenappels zitten (althans dat dacht ik) na wat tijd op internet door te brengen twijfel ik nu of dit dennenappels of bloemen zijn, ik kan nergens een duidelijke uitleg of foto vinden. En wat doe ik er best mee laat ik ze zitten (wat het ook mag zijn) of neemt dit veel energie in beslag van de boom.
Alvast bedankt
Ohja misschien ook een foto er bij plaatsen van toen ik hem heb gekocht zodat het wat duidelijker is wat er met de boom is gebeurd ondertussen
Januari 2021