Christian93 schreef : Vandaag kwam er een leuk pakketje binnen met een lading aan witte dennen zaden. Deze wilde ik komend seizoen gaan zaaien, naar mijn weten werkt het hetzelfde als met de zwarte en rode dennen kwa stratificatie periode. Ik ga ze van de week alvast voor 24uur in het water leggen en dan is het afwachten hoeveel er zinken
Ik hoop dat de zaden van goede kwaliteit zijn. Ik heb ze via ebay gekocht voor een prikkie, dus het lijkt me de moeite waard om het te proberen.
Ik wens je veel succes! kweken uit zaad is heel leuk, maar japanse witte den is niet de gemakkelijkste!
Tot een paar jaar geleden had ik een jwp in de tuin staan en heb ik het een aantal malen geprobeerd met de zaden van m'n eigen boom. ik had er zoveel dat ik her en der zaden heb uitgedeeld. Ik geloof dat Auk ook zaden had gehad. Benieuwd hoe het kweken hem vergaan is.
Ik had een zaaibak met circa 100 super verse zaden. Een klein percentage van de zaden ontkiemde. Na twee jaar kon ik 7 zaailingen oppotten.
Om een lang verhaal kort te maken, Nu, zeven of acht jaar na het zaaien, heb ik er geen een meer!
Verpotten van de zaailingen is een noodzakelijk kwaad. Gerommel aan de wortels vinden ze niet fijn. Gebruik een grondmengel dat supergoed draineert en geef alleen water als de grond behoorlijk is aangedroogd!
Maar het belangrijkste is geduld. veel geduld. Houd er rekening mee dat op zn vroegst pas na tien jaar er iets staat wat tot een (kleine) bonsai gevormd zou kunnen worden.
Veel plezier en geduld!