Hoelang moet ie in open grond blijven staan? Ik heb niet veel open tuingrond, volstaat een grote pot ook? En wat is de beste manier om de stam te vormen, gewoon met koperdraad dat net een fractie dunner is dan de stam?
Zo lang mogelijk . dan zal hij ook het hardste groeien. De draad moet theoretisch 1/3 zijn van de dikte van de stam (?). Ikzelf gebruik aluminium, maar ik denk dat koper ook makkelijk plooit?
Zo lang omgelijk inderdaad. Ik zou zeggen: Begin met 7-10 jaar en kijk dan of hij niet gesnoeid moet worden, en dan nog een keer een jaar of 5. Ik zou nu met een dun draadje kopen of aluminium een beetje bochten er in zetten.
Opletten bij het bedraden: Jonge eiken zijn al heel stug, zodat je een relatief dikke draad nodig hebt om te bedraden. Er is al snel gevaar voor ingroeien.
Leuk om te lezen dat ander mensen ook zaaien. Vaak wordt er van gezegd dat je er niet aan moet beginnen omdat het veel te veel tijd gaat kosten. Jammer , want ik haal er veel plezier uit!
Ik zaai alles wat ik tegenkom! Dat doe ik al 15 jaar en heb inmiddels al heel wat moois staan.
Zelf probeer ik altijd de iets zeldzamere soorten te zaaien. Deze koop ik dan bij een arboretum.
Ik vindt het leuk om iets te hebben wat andere niet meteen herkennen.
Zaaien heeft wat geduld nodig maar je leert er veel van! Ik zaai altijd meerdere dezelfde zaden tegelijk zodat ik bij elke soort eerst kan de reactie kan testen voordat ik de mooiste bewerk.