Goedemiddag Adenium liefhebbers,
Ik hoop via dit forum een aanwijzing in de verzorging te krijgen van mensen met wat ervaring hebt met adeniums.
Al enige tijd heb ik er eentje. Deze doet het al een paar jaar, maar ik lijk het de plant nét niet genoeg naar de zin te maken.
Er breken jaarlijks bloemknoppen door, maar de bloei zet niet door. Ook lijken dit keer de blaadjes klein te blijven.
Omdat ik niet aan Facebook doe, kan ik niet de facebookpagina checken, maar wellicht wil iemand van jullie een suggestie geven als ik mijn jaarlijkse verzorging van de Adenium hieronder vermeld? Mogelijk zien jullie waar ik in de fout ga:
Ik heb de Adenium in een gritrijk potgrondmengsel gezet. (cactusmengsel)
In de winter staat deze binnen op een zonnige plek in de woonkamer (geen CV radiator eronder). Daar geef ik spaarzaam heel af en toe een klein scheutje water. Net als bij alle andere cactussen die ik eromheen heb staan. (De adenium krijgt iets vaker water dan de cactussen)
In het voorjaar (mei) zet ik de adenium buiten op een zonnige plek en krijgt 'ie alle elementen van de natuur over zich heen. Enkel als het heel lang droog weer is, geef ik water bij.
In de winter en onlangs weer kwamen bloemknoppen, soms zelfs even een klein rood streepje, maar dan houdt het op en stoot de plant alles af.
Bij het binnenzetten in het najaar verliest de plant alle bladeren waarna weer nieuwe aangroeien. In het voorjaar bij het buiten zetten gebeurt dit ook meestal. Dit keer is de nieuwe aangroei in de vorm van kleine blaadjes.
Enig idee waar ik scheef ga in de verzorging?
Weten jullie mogelijk ook iets over Frangipani Plumeria rubra?
Hier lijk ik ook tegen hetzelfde aan te lopen. Al lijkt deze ietsje meer ' happy' in zijn potje dan de Adenium.
Hiervoor had ik ook een paar jaar lang een hele bolle Adenium. Vol blad, nooit bloem totdat deze opeens van binnen was weggerot. Dit wil ik als het kan voorkomen..
Alvast dank voor jullie suggesties....