Ik zie niet waarom je regenwater moet gebruiken? Op de Engelstalige bonsaiempire zeggen ze "Using collected rain water is better (as it doesn’t contain added chemicals), but when this is not readily available there is no problem in using normal tap water."
(Opgevangen regenwater gebruiken is beter (aangezien er geen toegevoegde chemicaliën inzitten), maar wanneer dit niet aanwezig is is er geen probleem in het gebruiken van kraanwater).
Waarom zou je dan moeite gaan doen om regenwater op te vangen terwijl het niet veel uitmaakt of je kraanwater gebruikt? Ja dan kun je zeggen "En al die chemicaliën die erin zitten?" maar wij drinken dat water toch ook gewoon? Zijn wij daar ooit ziek van geworden of dood aan gegaan? Ik denk het toch niet. Geef je al je andere planten dan wel gewoon kraanwater? Ik zou alle planten in mijn tuin niet met regenwater kunnen bewateren want er staan er gewoon teveel in. Dus ik zie het verschil niet tussen een bonsai betulus en een Betulus boom die in mijn tuin staat. Verbeter me als ik fout zit, maar dit is gewoon mijn mening.
De metingen van mijn Tds meter zijn:
Regenwater 0-20 ppm
Kraanwater 205 ppm
Grondwater rond de 200 ppm
Vijver (water vanuit de grond) 136 ppm
Vijver (waar wij geen extra water aan toevoegen) 20 ppm
Dit zijn de 'Total diolved solids' en geven de voedingsstoffen aan die in vloeistoffen zitten. Zoek zelf maar op wat het betekent en oordeel zelf wat je beter kan gebruiken. Maar ik ga geen moeite doen om 150 meter naar mijn vijver van 20 ppm te lopen en dan nog een keer 150 meter terug en dat drie-vier keer om maar mijn bonsai "beter" water te geven.