Aan de voet is de boom zeker 15cm. Maar die voet is slecht. De stam loopt door tot helemaal onderin de pot en dat moet er dus af. De oppervlaktewortels die je nu ziet zijn te lang en heb ik allemaal bij het verpotten vorig jaar met draad afgekneld in de hoop dat er dan nieuwe wortels dichterbij de stam zouden ontstaan. Één kant heeft helemaal geen oppervlaktewortels en daar heb ik een lange insnede gemaakt vlak onder de grond in de hoop dat hij daar nieuwe wortels maakt. Wie overigens terramol meent te zien heeft gelijk. Laat niet gezegd worden dat ik niet durf te experimenteren
Om oppervlaktewortels te maken die bij de schaal van de boom passen(en om die grote wond wat te laten genezen), denk ik nog zeker 5 jaar hard te moeten groeien. Mijn idee is ieder voorjaar alles terug te snoeien tot één internode en dan ongeremd te laten groeien.
Wat betreft die verticale tak onderaan: ik wilde eerste kijken of ik die kon gebruiken oa door te frezen en wat meer beweging te krijgen(moet ik nog doen). Als het niks wordt kan hij altijd nog weg. En in de buitenbocht bij de grote wond moet nog een tak komen. Als die niet spontaan ontstaat, ga ik boorenten... De boom is gewoon nog grof.
Foto's van de andere kanten. ..