Buxus valt prima wat van te maken binnen afzienbare (lol, relatief dan) tijd. Heb onlangs nog een mevrouw gratis van haar monster afgeholpen. Massief kreng
Hij moest op de aanhanger, anders kregen we hem niet mee haha. Bolletje, dat wel, maar toch anderhalve meter in diameter.
Wat wel een gepruts is met buxus, is dat de blaadjes binnenin de plant een drempelhoeveelheid licht nodig hebben. Krijgen ze die niet dan verplaatst het loof zich doodleuk naar de buitenzijden van de bol. Weet helaas niet of hij ook knoppen maakt als je hem na de laatste groei snoeit.. Heb daar gemixte reacties op gekregen, dus wat dat betreft speel ik liever op safe en zou ik absoluut niet tot na het laatste bladenpaar op je tak snoeien, wil je dat je tak het haalt. Hoe dat met ontbladering zich weet ik ook niet..
Buxus sempervirens is van origine een boom die graag onder andere bomen mag staan en dus (half)schaduw wel kan waarderen. Op je balkon moet ie wel kunnen, al denk ik niet dat hij het avondlicht op prijs stelt. In de winter krijgt ie dan helemaal geen direct licht he.
Dan moet ie ook tegen de kou worden beschermd. Buxus in een potje kan tot ongeveer 4 °C aan. Van op de wind staan kan hij ook niet echt genieten trouwens.
Overigens, in de advertentie staat ie onder Chinese planten, maar ze groeien ook van origine in Engeland, dus of het een Chineesje is betwijfel ik.
Om je andere vraag te beantwoorden: ik denk niet dat ze geënt worden.
Bedenk wel dat die iep met de bedoeling van klaar product verkocht wordt, en dat het idee is dat je hem alleen maar in vorm hoeft te houden.
Groeten, Maarten