Sparren picea dus, zijn nogal lastige plantjes. Langzame groeiers en bedrade takken houden slecht hun positie.
Tijdens het groeizeizoen trekken ze het ook erg slecht als je ze bedraad of aan hun wortels zit.
Dit kan leiden tot bruine naalden en taksterfste.
De beste tijd om aan sparren te werken is als ze in hun rust gaan of zijn.
Eind zomer tot November of vroeg in het voorjaar voordat ze uitlopen.
Ik heb ze in het voorjaar verpot naar kleinere potten en shari's gemaakt. Pas nu dat ik zag dat er voldoende gezonde groei was ben ik ze gaan bedraden en Als ze bij elkaar geplant worden hoef ik niets meer aan de wortelkluit te doen.
Die paar wortels die ik misschien moet snoeien groeien volgend jaar net zo snel weer aan.
Tijdens de winter moet ik ze wel goed beschermen omdat er voor de winter aan gewerkt is.
Als het goed is zou het moeten lukken. En alles is geleidelijk verdeeld over een heel seizoen.
Maar mochten er een paar het niet halen is het ook geen ramp deze boompjes zijn het hele jaar te verkrijgen in ieder tuincentrum voor onder de 15euro en vervang ik ze net zo makkelijk weer.
Da's dus een van de voordelen van goedkoop startmateriaal.
Overigens heb je wel een beetje gelijk mazzel, Het is altijd beter om de werkzaamheden te verdelen over meerdere seizoenen. Vooral bij dennen (pinussen)