wes schreef : Ik hoop hiermee nieuwkomers in bonsai, die verkeerd materiaal kopen, te behoeden voor fouten die ikzelf ook heb gemaakt, en
ongeschikt materiaal meenemen naar huis. En na enige tijd de moed opgeven om verder te gaan.
Gr. Wesley
Goed dat je het nog even zegt Wesley.
Het is nu een dikke 10 jaar dat ik via verschillende fora de mensen zie starten en het na een tijd ok zie opgeven. De enkeling die er een cursus en jarenlange begeleiding op na houd boekt vooruitgang.
Ikzelf heb die periode van stekmateriaal en zeer goedkoop tuincentrum materiaal doorgemaakt. Met een geluk denk ik dat ik toen nog maar 13/14 jaar was. Nu 18 jaar later lukt het me om degelijk materiaal op te kweken en te vormen.
Sommige zijn tevreden met een boompje die ze vanuit stekmateriaal hebben opgekweekt en anderen willen verder.
Als er mensen naar bonsai vragen in de winkel over welke soort beter is en waarom het soms zo duur kan zijn stel ik ze een simpele vraag.
"Welke reactie verwacht je als er bezoek komt en die vraagt naar je bonsai?"
In het begin maakt het niet zo uit, maar als je al een hele tijd met bonsai bezig bent lijkt het alsof het je eigen kinderen zijn en dan verwacht je geen reactie van "Ooh leuk een bonsai" maar eerder "Waauuw mooie bonsai"
Voor mensen in de tweede categorie raad ik hun aan om net wat meer te spenderen en een goede begeleiding te volgen.
Dan heb je op een kortere termijn een beter resultaat en heb je, ookal zijn het maar twee of drie, "waauuw" bonsai.
Groeten