ja klopt, Larix is zeer gevoelig voor wortelwerk, timing is essentieel bij lariks qua verpotting/wortelsnoei.
zie je in de vroege lente ook maar een klein puntje groen, dan ben je al te laat. hij zal niet meteen sterven, maar heeft dan een zeer moeilijke start. ik verpot larix altijd als de knoppen goudkleurig worden, meestal enkele dagen voordat ze iets opengaan en wat groene puntjes te zien zijn.
het lijkt me een kaempferi te zijn, aangezien de roodachtige bast. dit is de "japanse" lariks, alhoewel je deze doorgaans meer in NL zelfs in de bossen ziet, dan de decidua, de europese lariks.
de Larix K. is ook iets sterker en doet het in ons klimaat zelfs wat beter dan de Lariks D.
Een Larix Gmelinii zie je hier ook af en toe als bonsai, maar deze zijn wel wat lastiger in ons klimaat.
Mocht je lariks het overleven (wat ik zeer betwijfel gezien je acties op het verkeerde moment) dan zou ik een vd onderste takken al offertak flink laten doorgroeien om stamverdikking en een beter stamverloop te krijgen. deze kan er na een jaar of 2-3 (of langer indien gewenst) vanaf gesnoeid worden als de tapsheid naar wens is. Nu is het stammetje nog vrij oninteressant naar mijn mening.