Hallo Panda,
toen ik beide foto's van de buxus zag, dacht ik eerst dat het 2 verschillende bomen waren, 1 met 1 stam en 1 met een vorkstam. Nadat ik beter had gekeken zag ik dat het dezelfde boom is, maar op de 1e foto de 2 stammen achter elkaar.
Waar het aan deze boom volgens mij nu aan mankeert, is het gebrek aan tapsheid, de nebari en de verticaal staande takken.
Qua tapsheid: de stam is vanaf de nebari tot de top bijna even dik.
De nebari heeft maar zo te zien 4 grote wortels en niet mooi gespreid.
De takken staan ten opzichte van de stam veel te verticaal.
Toekomstbeeld:
Wat ik zelf denk is om het nog meer een imposante stam te laten zijn (visueel). Dat kun je bereiken door de stam in te korten. Veel beginnende en zelfs meer ervaren bonsaïsten, durven het meestal niet aan de zaag erin te zetten en blijven met veel te lange bomen zitten, die niet de goede verhoudingen hebben. Bonsai met dikke stammen zijn praktisch allemaal flink ingekort.
Mijn idee zoals de boom op de 1e foto, net boven de 1e tak rechts afzagen. De boom vervolgens flink links hellend in de pot zetten. De 1e tak links, staat dan niet zo verticaal meer. De 1e tak rechts gebruik je als nieuwe stamverlenger. Aan de achterzijde zit al een achtertak.
Je hebt ook geen last meer van die verticale takken.
De boom zal veel compacter en imposanter worden.
Dit is allemaal lange termijn-werk eer de boom in een bonsaipot gezet kan worden. Eerst nieuwe takken en wortels (dieper in een pot zetten en goed mesten) laten groeien. Maar dan heb je een veel betere boom dan die Mugo-literati, zeker met die oude stam van de buxus.
Succes met je beslissing en bonsaigroeten, Joop