In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Acer Palmatum Deshojo verpest 4 jaren 4 maanden geleden #86923

• Badreend
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Beste liefhebbers,

Ik ben in bezit van een Acer Palmatum Deshojo die ik door trial en error verpest heb.

Wat is er gebeurd:
De bonsai heb ik geankerd met een ijzeren stang. Door de harde wind heeft de stang een dikke bovengrondse wortel kapot gemaakt.
Je kunt het wel raden, zoveel wind is überhaupt niet goed en daardoor zijn alle bladeren opgedroogd (sun-scorched). Toen wist ik dat niet, wel heb ik veel water en mest gegeven. Na wat onderzoek heb ik de boom bij een windscherm geplaatst. Blijkbaar heb ik te veel mest gegeven want nu zitten er allemaal maden in de pot. Ik heb gelezen dat de maden geen kwaad kunnen doen maar de populatie groeit behoorlijk hard. Dat baart mij zorgen.
De boom heeft 1 tak met nog jonge bladeren, die ook achteruitgaan. Eerst zwarte vlekken, vervolgens zwarte punten en opdroging.

Door te proberen en te lezen op het forum heb ik veel geleerd. Maar ik ben bang dat ik mijn bonsai verlies.
Is er nog iets wat ik kan doen? Of moet ik de bonsai even met rust laten?[/b]

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Palmatum Deshojo verpest 4 jaren 4 maanden geleden #86924

• rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 307
Wat voor soort maden zijn het? Gewoon van de strontvlieg? Of zijn het enderlingen? Want het laatste eet wortels, en dat wil je niet. Ik zou zo ie zo de maden er met een pincet uitvissen.
Waarmee heb je bemest? Koekorrels?
Kan je de mest er afspoelen met de tuinslang?
Wortels zien er niet goed uit. Zitten er wel afwateringsgaten in de pot, want dat kan ik niet goed zien op de foto.
Voor de rest oppassen met watergeven, aangezien er nu geen blad meer aanzit, verbruikt deze nagenoeg niks. Dus ook niet in de regen laten staan, zodat het niet kletsnat blijft. Wel buiten natuurlijk.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Badreend

Acer Palmatum Deshojo verpest 4 jaren 4 maanden geleden #86925

• Badreend
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Van de vlieg: upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/t...egenlarve_tagged.png
Met vloeibare mest van de Bonsai speciaal zaak. Ruikt een beetje naar Ketjap en strond.
Ik denk dat de mest goed ingetrokken is. Nadat ik erachter kwam dat ik teveel mest heb gegeven heb ik de pot, schaal en de potgrond afgespoeld met een gieter. Het stonk namelijk ook, nu gelukkig niet meer.
Ja er zitten gaten, en het schaaltje eronder is ook vaak nat na het water geven

Goed dat je het zegt want het blijft een stuk langer nat, maar dat komt omdat er geen bladeren meer aan zitten.

Acer Palmatum Deshojo verpest 4 jaren 4 maanden geleden #86926

• Badreend
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Hoeveel zon moet ik de bonsai geven in zijn huidige conditie?

Acer Palmatum Deshojo verpest 4 jaren 4 maanden geleden #86927

• Klinten
  • Klinten's Profielfoto
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 18
maden zou ik ertussenuit plukken. boom in een grotere pot oppotten en de kluit intact laten niks aan wortels doen! Wel lekker nieuw substraat erin. volgend jaar echt verpotten.
Als er nieuwe knoppen zijn loopt ie vast nog wel een beetje uit en niet vol in de de zon zetten. Hij kan nu niets verdampen.
Succes.

Acer Palmatum Deshojo verpest 4 jaren 4 maanden geleden #86930

• tinusje
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 29
Maden eten vlees dus 'maden' in de ware zin van het woord zullen het niet zijn. Maar er bestaan natuurlijk ontzettend veel soorten larven e.d. Dacht thuis een keer kruipende maden te hebben, op de muur en plafond. Bleken rupsen van de meelmot. Maar doorgaans worden de eitjes gelegd op een plek waar de larven meteen kunnen eten...en in dit geval zullen de wortels wellicht het doelwit zijn. Kan je de kluit niet voorzichtig los- en uitschudden en dan maar in nieuw substraat zetten? Niet de ideale tijd maar met dit weer en wat aandacht zou het toch goed moeten gaan, mijn bescheiden mening.

Acer Palmatum Deshojo verpest 4 jaren 4 maanden geleden #86934

• Badreend
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Update:

Gisteren wat maden eruit gehaald. Ook zitten er ook beestjes die poten hebben (zie bijlage). Misschien zijn het poppen van de vlieg.
Het lijkt wel dat er meer maden bijgekomen zijn. De enkele bladeren zijn ook achteruit gegaan.

Dit is de mest die ik gebruikt heb: matsu.eu/nl/bonsai-mest/matsu-bio-green-250ml/

zie fotos in de bijlage.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Acer Palmatum Deshojo verpest 4 jaren 4 maanden geleden #86935

• Badreend
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Ik kan pas vrijdag nieuwe potgrond halen bij de speciaalzaak, zodat ik het kan oppotten.

Acer Palmatum Deshojo verpest 4 jaren 4 maanden geleden #86936

• rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 307
Ik heb op een ander forum je foto van de 'maden' gepost met de vraag of iemand de exacte soort weet.
Je zegt dat sommige pootjes hebben, doet mij eerder aan 'grubs' of enderlingen denken.
Ik ben dit jaar een larix verloren door de larve van een taxuskever, die maden in de grond hadden ook pootjes.
Begin stadium van taxuskever, eitje, larve zonderpootjes, dan larve met pootjes, en uiteindelijk word de rug hard en veranderen ze van kleur in een kever.
Dus het kan kloppen dat je larves vind zonder en met pootjes.

Ruikt een beetje naar Ketjap en strond.

Ik heb jouw product waar je naar linkte nooit gebruikt.
Wel heb ik verschillende soorten voeding gehad, wat stroperig was en naar ketjap rook (orchiedeen voeding/ tomaten voeding)
Maar mijn ervaring daarmee is, dat de dosering op de verpakking te hoog is om te gebruiken. (verbranding verschijnselen)
Ik gebruik van dat spul maar theelepel op een gieter water (5l).

Na nieuwe potgrond, geen voeding geven. Eerst de boom gezond laten worden. Voeding geven wordt dan pas volgend jaar.

Acer Palmatum Deshojo verpest 4 jaren 4 maanden geleden #86941

• Badreend
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 1

rorror schreef : (verbranding verschijnselen).

Ik ben ook zo stom geweest om het zonder water te mengen en het direct op te bodem te gieten. Er groeide eerst mos wat nu hard en gekarameliseerd lijkt.
Ik ben weer eens gaan kijken en heb een video gemaakt. Pootjes zijn haartjes van de pop denk ik.

close foto:
photos.app.goo.gl/VHFLv93bCqVVpVaz5
video:
photos.app.goo.gl/pyForKPuLGaUSjbq8

• Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts