Het is eigenlijk nu te laat om nog bomen uit te graven, maar als hij weg moet kan het nog wel, als je inderdaad al het blad verwijdert.
Verder zet je hem best in de schaduw en geef je pas water als de grond aan de oppervlakte begint op te drogen. Wat spaghnum mos op de bodem leggen gaat ook helpen.
De soort is op zich n iet echt geschikt om kleine bonsai van te maken, ook de grotere uitvoeringen blijven mager qua vertakking.
Ik ben nu bezig met het enten van Acer Palmatum op de Acer pseudoplatanoïdes soorten.
Ik heb ondertussen 2 jarige enten staan die goed zijn aangeslagen maar ze zijn nog maar gedeeltelijk losgeknipt.
vraag is natuurlijk of ze gaan overleven en verder groeien als ze volledig los zijn.
Maar als dit lukt opent dat nieuwe perspectieven, dan kan je mooie onderstammen van de pseudoplatanoïdes gebruiken met het verfijnde loof van de palmatum.
Je zal altijd wel blijven zien dat die stam niet origineel van de palmatum is, maar je zal toch een mooie creatie kunnen neerzetten.
Op deze boom heb ik 2 enten gezet, misschien nog dit jaar, maar denkelijk volgend jaar gaan die volledig los zijn geknipt.
Ik hou jullie op de hoogte hieromtrent.
Groeten Luc.