September 2018 heb ik zelfde soort ficus ginsing gekocht (gevlochten +/- 70cm hoog). Had de plant in woonkamer geplaatst waar die het best paste voor ons interieur.... Paar dagen later begon het bladverlies al. Na opzoekwerk vlak bij het raam geplaatst, 2de maal verplaatst dus (zuidoost 10cm afstand raam). Oktober minder en minder licht, bladeren bleven vallen en dit bleef aanhouden tot begin februari. De dagen werden langer en eind maart zag ik nieuw bladgroei! Eind april wanneer de temp niet meer onder 10°C naar buiten ermee, eerst laten wennen in halfschaduw en na een maand in de volle zon. Ik wist niet wat ik zag, was net onkruid die groeide. Eind september terug binnen, temperaturen werden snachts te koud. Begin november opnieuw bladverlies..... Begin maart dit jaar geen bladverlies meer en nu begin er helemaal onderaan de boom nieuwe groei te schieten.
Zoals meerdere mensen al gezegd hebben, licht licht licht! Ivm water geven: geen water geven op tijdstip. Grond in de gaten houden. Hangt allemaal af van de grondsoort hoelang het nat, vochtig blijft. Bvb potgrond blijft langer nat dan akadama of bims.
Zeker nu niet verpotten, jouw boom is verzwakt en mag nu zeker niet meer stress krijgen. Is het substraat ideaal neen waarschijnlijk niet maar de boom kan dit aan in jouw grondsoort.
Volhouden zou ik zeggen en vannaf je kan naar buiten ermee. Suc6!