Bedankt voor alle informatie! Hier kan ik wel wat mee.
@Tom Haest en DidierDeblaere: Fijn om te weten dat ik een Ulmus heb en geen Carmona. Er zit inderdaad een duidelijk verschil in. Heb ook nog een Ficus staan. Daar had ik in het begin ook problemen mee maar die doet het nu hartstikke goed. Hoop dat het met de Ulmus ook in orde komt na het in acht nemen van alle tips die hier als reactie zijn gepost.
@DidierDeblaere: Wat doe jij met de Bonsai in de herfst? Staan ze onder een afdakje of haal je ze dan naar binnen?
@sjors boomschors: Ik kan het bij deze afraden
@leatherback: Ik heb voor mijn Ficus ook een plantenbak gebruikt met een waterreservoir. Hierbij liep er een touw vanuit het reservoir door naar boven. Leek mij wel handig omdat de vorige ficus het niet gered had, maar dit systeem werkte totaal niet. Ben er vanaf gestapt en geef nu gewoon water op mijn gevoel af. Gaat prima.
@bijlles: Bedankt voor de links. Ik ga me zeker verdiepen in deze boom. Datgene wat je ziet bij de pijl is geen ijzerdraadje
Wat betreft de sateprikker, het is wellicht een domme vraag, maar maakt het nog uit waar ik deze in de grond steek?
Voor nu: ik heb al het overtollige water er al uitgegoten. Volgend voorjaar ga ik de bonsai zeker verpotten en gooi ik er nieuw grond bij speciaal voor bonsai bomen. Zit daar eigenlijk nog verschil in? Of is het allemaal hetzelfde?
Wat ik van jullie begrijp kan ik de Ulmus het beste buiten zetten op een schaduwrijke plek. Het probleem is dat hier de zon smorgens en smiddags vollop op de tuin schijnt. Ik heb bijna geen schaduw…