Als je het expliciet wilt horen..
hercules schreef : Tuurlijk hij is in ontwikkeling maar zijn wortel en stam ontwikkeling is ok.
Niet echt, om eerlijk te zijn.
hercules schreef : Laat duidelijk zijn dat mijn ideeen wat deze berk aangaat , vrij simpel is nl: de Hokidachi [bezem stijl] is volgens de normen die gelden voor deze Europese loofboom voldoet aan de eisen.En als men goed kijkt ziet men dat de boom opgebouwd is vanuit een mooi ontwikkelde wortel negari.
Negari is een stijl waarbij de wortels helemaal vrij zijn komen te liggen van de grond, door bv erosie. Dat zie ik hier niet. De Nebari heeft bij jou 2 hele dikke worels, eigenlijk net zo dik als de stam en een paar zijwortels. Je wilt uiteeindelijk naar wortels die ongeveer gelijk zijn, rondom de stam. Dus denk aan een stuk of 8 minimaal.
hercules schreef : En verder de stam opbouw is bijna perfect als het gaat om criteria van de europese berk.Ik heb vanuit de bovenkant stam slechts 2 a3 takken ontwikkeld.de achterse tak loop vanuit de stam heel natuurlijk.de tweede tak groei in evenwicht met de achterse tak. Beide hebben ze mooie vertakkingen en gezie dat er slechts twee takken verantwoordelijk zijn voor de nodige ontwikkeling van de fijne takken die nu al [en dat mag gezegd] de hokidachi stijl berijkt hebben.
Een bezem is echt anders. En die bestaat uit VEEL meer dan 2 takken.
Je stam is dun, zonder verjonging nocht interessante vorm.
Dus nee, het is geen bezemstijl. Het is op dit moment een jong boompje, zonder bonsai karakteriistieken. Zoals eerder aangegeven: Zet heem nou een paar jaar in de grond.
hercules schreef : Volgend jaar gaat de boom zijn 5de jaar in , hij zal dan zin kenmerkende ruwe witte bast verkrijgen.
Ik help het je hopen. In potten is dat meestal pas veel later (Soms meer dan 20 jaar)