In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

welke soort 8 jaren 1 maand geleden #54334

• hercules
  • hercules's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Ontvangen bedankjes 56
Hoi mede liefhebbers,
Heel erg bedankt voor jullie kennis , raad ,en mening.Weet je sinds kort zit ik op een vereniging en volg ik een cursus.Wat ik leer daar en zie van[ mensen die al jaren er mee bezig zijn] is vooral veel kennis en professionaliteit.Nu ben ik erg blij dat ik 3 jaar geleden zonder kennis van bonsai, toch heel veel soorten zaailingen en ruw materiaal verzameld heb.Tuurlijk het meeste is onbruikbaar maar enkelen[zoals dit berkje en esdoorntje]is zeer geschikt om verder mee te werken, Mijn motivatie is toch dat ik het proces tot een bepaald type bonsai maken, ik vanaf een zaailing of gevonden ruw materiaal wil ervaren. Daarmee zeg ik niet dat je geen kant en klaar bestaand boompje kan kopen.Wat Dennis zegt over dat stammetje, ben ik helemaal mee eens. Ik vind het geen waardeloos materiaal want met de juiste handelingen kun je er iets leuks van maken. Je loopt zo wie zo al enkelen jaren in, als het gaat om de juiste dikte te krijgen

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

welke soort 8 jaren 1 maand geleden #54335

• hercules
  • Ontvangen bedankjes 56
ruwe berk[zaailing] en verder ontwikkeld bonsai materiaal

welke soort 8 jaren 1 maand geleden #54348

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541

hercules schreef : Mijn motivatie is toch dat ik het proces tot een bepaald type bonsai maken, ik vanaf een zaailing of gevonden ruw materiaal wil ervaren. Daarmee zeg ik niet dat je geen kant en klaar bestaand boompje kan kopen.Wat Dennis zegt over dat stammetje, ben ik helemaal mee eens. Ik vind het geen waardeloos materiaal want met de juiste handelingen kun je er iets leuks van maken. Je loopt zo wie zo al enkelen jaren in, als het gaat om de juiste dikte te krijgen

Leuk dat je enthousiast blijft. Wel denk ik dat je voorbij gaat aan de boodschap.

Je kan natuurlijk uit elke eikel een bonsai kweken. Wat bedoeld wordt dat mensen er niets in zien: Dat ze deze plant veel te ver verwijderd vinden van iets bruikbaars om daarmee aan de slag te gaan. Er is voor net zo weinig geld, veel beter materiaal te vinden, als je wat kritischer bent. Dan heb je veel sneller leuke resultaten.

Om heel eerlijk te zijn: ook jouw berkje vind ik een mooie illustratie waarom j beter wat verder kan zoeken...

Uiteindelijk je eigen keuze, maar hou er rekening mee dat je in de helft van de tijd veel mooiere bomen kan kweken als je iets beter zoekt naar goed uitgangsmateriaal.

welke soort 8 jaren 1 maand geleden #54356

• Jellevanlooy
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 269
:blush:

welke soort 8 jaren 1 maand geleden #54361

• leatherback
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Jellevanlooy schreef : :blush:

Niet mee eens jelle?

grt, Jelle.

welke soort 8 jaren 1 maand geleden #54364

• Jellevanlooy
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 269
Ohh zeker wel lb, ik ben blij dat er is iemand anders onze hercules het probeert duidelijk te maken.
Ik heb het al opgegeven. :lol:

:blush: en hiermee bedoelde ik dat ik beschaamt was in hercules zijn plaats. :whistle:

welke soort 8 jaren 1 maand geleden #54371

• hercules
  • Ontvangen bedankjes 56
Beste Jelle , waarom zou ik beschaamd moeten zijn?
Vanwege het materiaal en mijn mening daarover?
Ik bedoel wat is er mis met mijn bonsai berk? Tuurlijk hij is in ontwikkeling maar zijn wortel en stam ontwikkeling is ok.Laat duidelijk zijn dat mijn ideeen wat deze berk aangaat , vrij simpel is nl: de Hokidachi [bezem stijl] is volgens de normen die gelden voor deze Europese loofboom voldoet aan de eisen.En als men goed kijkt ziet men dat de boom opgebouwd is vanuit een mooi ontwikkelde wortel negari. En verder de stam opbouw is bijna perfect als het gaat om criteria van de europese berk.Ik heb vanuit de bovenkant stam slechts 2 a3 takken ontwikkeld.de achterse tak loop vanuit de stam heel natuurlijk.de tweede tak groei in evenwicht met de achterse tak. Beide hebben ze mooie vertakkingen en gezie dat er slechts twee takken verantwoordelijk zijn voor de nodige ontwikkeling van de fijne takken die nu al [en dat mag gezegd] de hokidachi stijl berijkt hebben.
Volgend jaar gaat de boom zijn 5de jaar in , hij zal dan zin kenmerkende ruwe witte bast verkrijgen.

welke soort 8 jaren 1 maand geleden #54380

• leatherback
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Als je het expliciet wilt horen..

hercules schreef : Tuurlijk hij is in ontwikkeling maar zijn wortel en stam ontwikkeling is ok.

Niet echt, om eerlijk te zijn.

hercules schreef : Laat duidelijk zijn dat mijn ideeen wat deze berk aangaat , vrij simpel is nl: de Hokidachi [bezem stijl] is volgens de normen die gelden voor deze Europese loofboom voldoet aan de eisen.En als men goed kijkt ziet men dat de boom opgebouwd is vanuit een mooi ontwikkelde wortel negari.

Negari is een stijl waarbij de wortels helemaal vrij zijn komen te liggen van de grond, door bv erosie. Dat zie ik hier niet. De Nebari heeft bij jou 2 hele dikke worels, eigenlijk net zo dik als de stam en een paar zijwortels. Je wilt uiteeindelijk naar wortels die ongeveer gelijk zijn, rondom de stam. Dus denk aan een stuk of 8 minimaal.

hercules schreef : En verder de stam opbouw is bijna perfect als het gaat om criteria van de europese berk.Ik heb vanuit de bovenkant stam slechts 2 a3 takken ontwikkeld.de achterse tak loop vanuit de stam heel natuurlijk.de tweede tak groei in evenwicht met de achterse tak. Beide hebben ze mooie vertakkingen en gezie dat er slechts twee takken verantwoordelijk zijn voor de nodige ontwikkeling van de fijne takken die nu al [en dat mag gezegd] de hokidachi stijl berijkt hebben.

Een bezem is echt anders. En die bestaat uit VEEL meer dan 2 takken.
Je stam is dun, zonder verjonging nocht interessante vorm.
Dus nee, het is geen bezemstijl. Het is op dit moment een jong boompje, zonder bonsai karakteriistieken. Zoals eerder aangegeven: Zet heem nou een paar jaar in de grond.

hercules schreef : Volgend jaar gaat de boom zijn 5de jaar in , hij zal dan zin kenmerkende ruwe witte bast verkrijgen.

Ik help het je hopen. In potten is dat meestal pas veel later (Soms meer dan 20 jaar)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hercules

welke soort 8 jaren 1 maand geleden #54448

• marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 718
Die witte bast gaat in een potje nooit lukken
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hercules

welke soort 8 jaren 1 maand geleden #54472

• hercules
  • Ontvangen bedankjes 56
Hoi liefhebbers,
Inderdaad [na overleg en bespreking] met kenner,is het wel zo dat de berk een aantal jaren terug de grond in moet.
Niet omdat het waardeloos materiaal is[want de basis kan heel goed]verder ontwikkeld worden
Na enkele jaren in de grond is de hoop dat de stam en boven liggende wortels verder ontwikkeld worden.Ook de tak verfijning zal hierdoor beter worden. En ook de witte bast zal dan na enkele jaren zich ontwikkelen.
Weer heel veel dank voor de tips en uitleg.
Hoezo Jelle ben je zo ongeloof dat ik geen advies aanneem?

• Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts