dennisfranx schreef : oké bedankt we(mijn vrouw en ik)moeten tog maar eens kijken of we dan ruimte in de tuin kunnen creëren want die is al aardig gevuld met oa een budleyah een rozenstruik en wat andere planten en bloemen
als dat lukt hoevet uit elkaar vandaan planten
en dan? een jaar of drie laten groeien en affentoe opgraven om de wortels te controleren ? en hoe ver zal ik ze dan uit elkaar planten ?
Ik kwam ook nog een berk in onze tuin tegen ooit als cadeau gekregen van iemand vorig jaar nooit bij stil gestaan dat dit misschien ook bonsai materiaal kan zijn hij is inmiddels al 80 cm hoog heeft een jaar in de tuin (in een pot zonder gaten) gestaan zonder er naar om te kijken kunnen we daar nog wat mee?
Ik heb de "berk" uit zijn pot gehaald in een geheel met alle inhoud van de pot en
en er kwamen ook wat verdorde bladeren in vorm van eiken bladeren te voorschijn, (denk dat het een eik is dus) Ik begon met het aarde loskloppen en er kwam een verschrikkelijke geur uit de pot en aarde/wortels van de boom
(omdat de pot blijkbaar geen gaten had )de grond en pot maar ook een deel van de wortels stonk.
Ik heb als leek de wortels terug gesnoeid "het deel wat zo stonk" een bak gemaakt van een plastik krat allemaal gaatjes in geboord met wat hydro korrels en fijn grind onderin de bak om de diepte van het krat op te vullen
de wortels van de booom (Wat er nog over was) horizontaal uitgespreid en in de bak gedaan er nog een laag = potgrond overheen gedaan
ik heb de boom provesoriesch vast gezet in een naar mij een gewneste vorm met (ijzerdraad in groen plastick omhulsel omdat ik dat voor handen had)
de stam was nog vrij buigzaam en heb maar wat gedaan de draaden staan niet te strak en snijden niet in de barst.
ik heb hier en daar wat kleine overbodige takjes weg gesnoeid om de boom in stamdikte/tapsheid te bevorderen de boom is volgens mij in iedergeval 3 tot 4 jaar oud (geen idee) staat nu buiten in de schaduw uit de wind kant (zoals het eik verzorings linkje van bonsaiempire [link"
www.bonsaiempire.nl/boomsoorten/eik
"] EIK [/link] zegt)
ik weet het is nog geen lente maar dit jaar is raar kwa temperaturen en de natuur omdat het elke keer warmer is dan voor de tijd van het jaar alles wat ik deed was een impuls actie met de informatie die ik op dat moment gewonnen had hope it grows !
al het commentaar en feedback is welkom
foto's volgen