In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Verzorging peperboompje 9 jaren 6 maanden geleden #38825

• MargaPiepers
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste Didier ,
Bedankt voor je informatie. Uit jouw verhaal begrijp ik dat het peperboompje best een stootje kan hebben.
Overwinteren in de woonkamer is komend jaar voor mij geen optie meer. De uitloop van de blaadjes kwam veel te vroeg en de takjes zijn erg lang en slap, de bladeren te groot.
Helaas heb ik geen serre , maar wellicht is een klein kweekkastje wel een mogelijkheid.
Jouw boompje staat nu al 2 weken buiten. Wij hadden hier in Zuid-Nederland onlangs nog nachtvorst. Zou het peperboompje hier toch tegen kunnen?

Groet Marga

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verzorging peperboompje 5 jaren 8 maanden geleden #79231

• Joachim_Z
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 2
Ik heb zelf ook een zanthoxylum, gekregen van mijn ouders. Mijn eerste Bonsai.
Hij heeft buiten gestaan tot de herfst en dan de hele winter en nu nog tot het wat warmer is , op een vensterbank achter het raam op het zuiden. Hij is goed blijven groeien wel, en heeft mooie blaadjes en uitlopers gekregen. Zou dit kwaad kunnen?
Voor verzorgingstips had ik op deze website gekeken. kwekerijroos.nl/blog/verzorging-zanthoxylum/

Zodra het wat warmer word zet ik hem ook direct weer buiten.

Groeten
Joachim
De volgende gebruiker (s) zei dank u: MargaPiepers

Verzorging peperboompje 5 jaren 8 maanden geleden #79235

• MargaPiepers
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste Joachim,
Bedankt voor je bericht. Goed te horen dat jouw peperboompje het in de winterperiode binnen goed doet. Helaas heb ik geen vensterbank en raam op het zuiden, mijn peperboom kreeg daardoor onvoldoende licht, verloor veel blaadjes en liep daarna uit met hele lange slappe takjes.
Sinds 3 jaar overwintert mijn boompje vanaf november in een bubbeltjesplastic kasje onder een glazen overkapping tegen de achtergevel van mijn huis. Hij heeft dan wel al een kali/ magnesium bemesting gehad in september. Oa bedoelt ter afharding zodat hij sterker door de winterperiode komt.
Zodra de temperatuur onder de 5 graden daalt, maak ik het kasje dicht. En bij temperaturen -0 graden wikkel ik de pot in een fleecedekentje.
Ofschoon dit volledig tegen alle verzorgingsregels in gaat overleeft het boompje wonderwel. Verliest wel bijna alle blaadjes, maar loopt steeds weer prachtig uit. Zo ook dit jaar weer. Hij is al weer omgepot met een flinke wortel en takkensnoei. En de vele bladknoppen lopen al weer uit. Ik hou hem nu nog zo'n 2 weken beschut onder de overkapping omdat hij na zo'n ingreep kwetsbaarder is voor weersinvloedenregen. Als daarna de temperatuur s' nachts niet meer onder de 7/8 graden komt zet ik de boom weer buiten op zijn vertrouwde plek.
Als de peperboom binnen overwintert verwacht ik wel dat je hem niet te vroeg buiten kunt zetten ivm te grote temperatuurverschillen.
Veel succes en geniet vooral van je peperboompje, een dankbare en gemakkelijke plant.
Hartelijke groeten van Marga

• Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts