En de foto's. Op zich ben ik alleen aan het uitdunnen geweest (vooral bovenin) en heb ik takken weggehaald waarvan ik dacht dat ik die toch niet zou gebruiken. Daarbij is het volgende overgebleven.
Hoewel ik weet dat taxus erg veel kan hebben (heb een hele haag al eens met succes een vergelijkbare snoeibeurt gegeven), is het wel heel kaal geworden.
Takken zitten echter vol met knopjes, dus dat zal wel weer goed gaan komen. Maar ik denk dat er toch nog wat takken uit moeten voor een goede compositie en "lucht" in de boom. Ik weet echter nog niet goed welke en of ik dat nu gelijk al kan/moet doen of dat ik dat beter pas op een later moment kan doen. Iemand daar nog wat advies voor?
De verschillende bonsailiteratuur doorspittend kwam ik op het idee dat een hellende boom misschien ook wel past gezien de wortels zich maar aan één zijde van de boom bevinden. Dan misschien de linker stam inkorten tot de helft? Wat denken jullie daarvan? Beter recht als in de eerste foto, of zoals op de volgende foto?
Verder denk ik dat het goed is om de boom te voorzien van nieuwe grond of anders toch zeker een pot met iets meer ruimte. Kan ik dat ook nog doen, of heb ik de boom al genoeg/teveel mishandeld?