Au mijn nek.. (Zou je de foto's rechtop willen zetten in een fotobewerkingsprogramma voor je ze online post?).
op zich een leuke plant. Let wel: De plant staat niet op eigen wortel maar is geent (Zie foto2, een paar cm boven de grond zit een ribbel in de stam). Op zich geen ramp, maar dit ga je lang blijven zien. Deze ent lijkt erg netjes gedaan te zijn.
Als hij bij mij in de tuin zou staan en ik zou er richting bonsai mee willen gaan, zou ik dit doen:
Ik zou beginnen met midden in de winter de kroon uit te dunnen tot de takken die je wilt behouden. Doe dit ergens einde februari, in een periode zonder vorst.
Voor het verpotten zou ik alle wortels doorsteken om nieuwe wortels te stimuleren. Als je geen hast hebt: Doe dit in het voorjaar, als de eerste knopjes open aan het gaat zijn. Steek dan met een scherpe spade een cirkel om de boom heen. Zo steek je door de wortels; net binnen de rand van de boomkroon. Voor de rest niets aan de wortels doen; Gewoon lekker laten groeien volgend jaar. Dan kan je in het najaar 2014 of voorjaar 2015 de plant uit de grond halen en oppotten. Dat geeft je de minste risico's.