Dag Anjo,
Je hebt een leuke carmona gekocht. Ik hoop dat je bereid bent om er goed voor te zorgen. Carmona is een lastigere plant om in leven te houden, vrees ik. Heb je vanuit de winkel verzorgingstips gekregen? Let er op dat die niet altijd even goed zijn (Er wordt bv vaak geadviseerd om de planten elke week te dompelen in een bak met water; Een echte 'nono').
Ik zie in je pot een klein watermetertje staan. Ik zie hier het nut niet echt van in. Staat de plant op hydrocultuur? (Bak met water & steenkorrels waar de wortels in zitten)? Zo niet: Haal je watermetertje er maar uit, want die doet niets.
Is de pot van onderen dicht, of kan het water er vrij uitstromen? In het eerste geval, zal je moeten overwegen de plant in een andere pot te zetten waar het water vrij weg kan lopen. Anders is het risico op dode (En daarna: Rottende) wortels erg groot.
Maak je niet al te veel zorgen over schimmels. Overal in elke pot zitten schimmels, en slechts een zeer klein deel van de schimmels kan kwaad voor de plant. Schimmels zijn een teken dat er verterende organische zaken in de grond zitten. En dat is niet erg. Sterker nog: Bij organische meststoffen is het juist een heel goed teken als er schimmelwaasjes overheen komen (Bij mij in de tuin hebben bijna alle bonsai op dit moment schimmel op de pot zitten).
De soort die je nu gekocht hebt, heb ik nog nooit bezeten, dus soortspecifieke info .. daar hou ik me even van afzijdig.