Tomme schreef : Beste Bonsai liefhebbers,
Ik ben me al een tijdje aan het inlezen op dit forum, op de site, en verschillende andere sites.
Nu begint het toch wel een beetje te kriebelen, en kan ik eigenlijk niet wachten om aan de slag te gaan ( herkenbaar? ).
Helaas wel. De drang om te veel, te snel en te vroeg dingen te doen heeft mij - toen ik hier mee begon - veel boompjes gekost.
Nu was ik in Amsterdam op de bloemenmarkt, en zag ik zon beginners setje staan voor een paar euro. Zonder enige kennis natuurlijk direct gekocht en thuisgekomen op de site gaan kijken hoe nu verder te handelen
Tsja... er zijn er altijd die er in trappen. Bonsai-zaad bestaat natuurlijk niet, en zo'n bonsai-setje is niets anders dan wat zaden van een boom, wat grond en een potje. Wat kost dat eigenlijk?
Voor die paar euro kun je 45 acer buergerianum zaden kopen...
(met overigens ook een misleidend plaatje)
- Het beste starten vanuit zaad of vanuit zaailing?
Het beste kun je beginnen met een pre-bonsai of ander goed startmateriaal, bijvoorbeeld van bomen/struiken die geschikt zijn.
Om te beoordelen wat geschikt materiaal is denk ik dat je nog meer moet lezen. Dat wat jij denkt dat een bonsai-gevormde boom i (die op de foto) is dat namelijk beslist niet.
Ik wil niet zeggen dat je niet kunt beginnen met zaad, of een zaailing, maar daar kun je zeker de eerste jaren beter niet te veel mee doen behalve laten groeien en misschien voorzichtig een basisvorm geven.
- Wanneer zaaien, of zaailing planten? ( is het de tijd van het jaar, kan het tijdens de zomer ook? )
Waarschijnlijk weet jij beter dan ik wanneeer je een boom moet zaaien
Het hangt ook van de boom af - beste is dit per boomsoort op te zoeken; er kan bijvoorbeeld een
stratificatie
periode nodig zijn.
- Stel ik heb een zaailing gekocht zonder bijbehorende pot, hoe nu verder?
Ik vermoed dat je denkt dat bonsai in potten gekweekt moeten worden om klein te blijven.
Je kunt ze opkweken in een pot tot ze groot genoeg zijn om inde volle grond te plaatsen en dan voorlopig laten groeien.
Je wilt de
nebari ontwikkelen
- een fraai zichtbaar wortelstelsel - dus je zult wat ingrepen willen doen om dat te bereiken.
- Wanneer moet je oppotten, als de pot te klein word, of is dit om andere redenen?
Je moet verpotten wanneer dat nodig is - voor bonsai gaat dit in de regel gepaard met wortelsnoei en het verpotten is nodig om het substraat te vervangen. Voor zaailingen of bonsai in wording kun je verpotten naar een grotere pot als de bestaande pot te klein wordt. Voor betere groei en ontwikkeling van pre-bonsai kun je ze het beste in de volle grond planten.
Hieronder vind je foto's van mijn treurwilg, en van een onbekende plant in pot, waarvan ik me afvraag of dit een bonsai gevormde plant is ( vanwege zijn kleine, maar toch beginnend volwassen uitziende uiterlijk )
Dit is geen volwassen uitziende plant, maar een twijg met blaadjes. De stam is nauwelijks ontwikkeld, niet taps, er zijn geen zijtakken laat staan een fijne vertakking.
Als je denkt dat dit een bonsai-gevormde plant is, dan denk ik dat je je nog een tijdje verder moet verdiepen in Bonsai, veel moet lezen over de
bonsai aesthetics
. Bekijk vooral ook veel voorbeelden en probeer te begrijpen wat de gewenste eigenschappen van bonsai en bonsai-startmateriaal zijn.
En plant ondertussen je zaden en zaailingen, voor de toekomst