Niels88 schreef : verder ben ik wel benieuwd naar hoe jij een waterings schema gaat maken....of hoe andere bonsaisten het water behoefte van hun boompjes kunne achter halen??....hoor graag jullie antw....
ik denk dat er 2 dingen naast elkaar spelen:
- De behoefte van de boom
- Het risico om schade te berokkenen
Om bij de laatste te beginnen: Als je het juiste substraat gebruikt (Korrelig, met veel lucht er in, waar water makkelijk uitloopt, en welke water niet te lang in grote hoeveelheden vasthoudt) kan je nauwelijks te veel water geven. Zeker als je het substraat op de boomsoort aanpast (Minder organisch/water vasthoudend voor naaldbomen, wat meer organisch voor loofbomen) kan je ongezien water geven, en alle bomen achter elkaar door bewateren.
De behoefte van de boom ligt eerder in het voorkomen van een tekort aan water. Als de boom niet 'verdrinkt' in het substraat, is er een risico dat de boom uitdroogt. Hetzij door een tekort aan water, danwel een teveel aan restzouten.
De meeste pre-bonsai die bij mij in een pot staan, hebben een los mengsel, en krijgen regelmatig water. Afhankelijk van het weer; Als het veel regent, krijgen ze eigenlijk nooit water, omdat ze bijna allemaal via de regen water krijgen. Maar het weer dat we nu hebben.. Dan krijgen ze eigenlijk allemaal dagelijks water. Ik heb niets wat ver genoeg is om bonsai te mogen heten, en heb dus gewoon handen koemest op de aarde liggen als mest. Af en toe doe ik wat groene planten mest in het water als extra.
Als ik echt twijfel, dan pak ik de pot op en voel aan het gewicht wel of deze water nodig heeft. Maar eigenlijk is de kleur van het substraat in combinatie met het weer wel een goede indicatie van de droogte in de pot. En zoals gezegd: Ik heb het gevoel dat je niet makkelijk te veel water geeft.
Voor de planten die niet in korrelig substraat, maar in pure potgrond staan geef ik water op gevoel. Ik pak de pot op, of ik kijk naar de aarde.