In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Binnen bonsai zelkova nieuw 10 jaren 11 maanden geleden #29879

• Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 7
Dag mensen hier ben ik weer na een tijdje afwezig heid :silly:

ik wil me alvast een beetje gaan voorbereiden voor de warme maanden
en de maand waarin er verpot kan worden...

nu was me boompje in de winter van me tafeltje afgewaaid en is de pot kapot gegaan...
heb hem nog redelijk kunnen repareren met wat duck tape :cheer: gelukkig

dit boompje hoeft eigenlijk pas volgend jaar verpot te worden...toen ik hem kocht bij lodder
was dit net gebeurt en adviseerde die mij om dit over 2 jaar te doen..

maar aangezien de pot kapot is moet ik iets dus wat is nu wijsheid
iets groter potje kopen boompje erin plaatsen en rest aanvullen met akadama
denk dat dit het slimst is...

ook vraag ik me af waarom me boompje geen een blaadje heeft verloren gedurende de winter??....en gewoon continu is blijven door groeien en bladeren heeft aangemaakt??...de bedrading begon ook al flink in te groeien en heb ik er gister maar vanaf gehaald om erger te voor komen!! is iig een teken van flinke groei...want als je dagelijks naar je boompje kijkt zie je het verschil niet zo goed..maar aan de ingroei van de bedrading was het goed te zien...

heb ik nog een algemeen vraagje over verpotten en wortel snoei...aangezien me boompje continu blijft door groeien kan ik niet echt een goed moment vinden om dit te doen....want normaal verpot je een boompje net voordat de bladeren uit de knoppen beginnen te komen...ong medio april...

heb ook een acer staan waarvan de knoppe open beginne te gaan en je al heel klein beetje blad ziet en dit terwijl we nog in februarie zitten.. hoe is dit bij jullie...

Dit is ook me eerste winter die bijna achter de rug is :pinch: dus dit is allemaal beetje nieuw voor me:P
ik zal morgen ook even wat foto's uploaden van hoe mijn boompjes erbij staan en me nieuwe self made bonsai tafel ;)
alle info is van harte welkom:) en alvast bedankt natuurlijk;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Binnen bonsai zelkova nieuw 10 jaren 11 maanden geleden #29880

• AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Ontvangen bedankjes 188
als je boom binnen staat en dus geen koude periode meemaakt gaat hij niet in winterslaap..

je kan je boom gerust in een iets grotere pot zetten en akadama aanvullen..

en boom is een boom.. en ik denk dat je deze best gewoon buiten zet van zodra het net iets wamer is..
misschien, afhankelijk van het weer, zou je deze van maart tot oktober kunnen buiten houden.. en zien dat ie toch wel een periode van een 10-tal dagen met koudere temp meekrijgt..

maar heb zelf niet veel erv met binnen-bonsai..

Binnen bonsai zelkova nieuw 10 jaren 11 maanden geleden #29896

• Niels88
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 7
hi alex...bedankt voor je antw

toen ik de boom kocht heb ik deze een tijdje binnen gehouden maar ging toen niet echt goed.. sinds de afgelopen lente heb ik deze buiten gezet en ook buiten laten staan dus hij heeft de hele winter lekker koud buiten gestaan;)

vandaar dat ik het een beetje raar vond dat ie gewoon door bleef gaan en niet in winter slaap ging..

hier mijn fotos

Bijlage Ulmes4-2-2014.jpeg niet gevonden

dit is een close up van me boompje waar ik het over heb

Bijlage acer4-2-14.jpeg niet gevonden

Dit is een close up van mijn acer....zoals ik het bedgrijp met het verpotten zou het nu eigenlijk het juiste moment zijn de knoppen beginnen te zwellen en al langzaam open te gaan?

Hier een fototje van me nieuwe tafel...super relax heb er wieletjes ondergezet dus kan me tafeltje lekker heen rollen waar ik maar wil....ideaal met regen en in de zomer de warmste pieken van de dag te kunnen vermijden;)

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Binnen bonsai zelkova nieuw 10 jaren 11 maanden geleden #29901

• AlexW
  • AlexW's Profielfoto
pas wel op.. voor sommige bomen is het niet goed om deze constant van standplaats te veranderen..

Binnen bonsai zelkova nieuw 10 jaren 11 maanden geleden #29907

• dea
  • dea's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 901
Hey Niels,

ff kort:
een noodverpotting (dus uit pot, in nieuw potje zetten, zonder wortelsnoei etc) kan het hele jaar rond, en is soms noodzakelijk zoals in jouw geval bij het stuk vallen van de pot.

Dit is jouw eerste winter op bonsai gebied, beetje "nadeel" voor jou, is dat dit in de regel niet een "normale" winter is geweest. de temperaturen waren en zijn nog steeds veel hoger dan wat we normaal tijdens de winters meemaken. Hierdoor zijn veel bomen niet volledig in winterrust geraakt, zoals je al gemerkt had. Andere bomen, jouw Acer, die is nu al aan het uitlopen, een maand á 6 weken eerder dan normaal. Dus eigenlijk is er niet zoveel aan de hand. Alles is gewoon eerder. Daarom geef ik ook altijd het advies: kijk niet naar en volg niet de kalender, maar volg de natuur. Je Acer zou je nu eventueel kunnen verpotten, aangezien die al aan het uitlopen is.
MAAR: zoals ik al zei, is het een vreemde winter en kan er nog van alles gebeuren, dus ALS je nu gaat verpotten (met wortelsnoei) hou dan wel rekening met eventuele (nacht-)vorst en bescherm je boom hier tegen, mocht het nog optreden.

Laatste opmerking: jouw "zelkova" is een Ulmus, zoals al eerder vermeld in dit draadje. En veel ulmussen behouden tijdens de winter hun blad.

Laast bewerkt: Post by dea.

Binnen bonsai zelkova nieuw 10 jaren 11 maanden geleden #29932

• Niels88
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 7
AlexW
pas wel op.. voor sommige bomen is het niet goed om deze constant van standplaats te veranderen..

zou je hier miss een voorbeeld van kunnen geven...en het nadeel erbij van wat er zou kunnen gebeuren..??
alvast bedankt alex

@Dea
Super bedankt voor de info zeer nutig...is indd een ulmus zoals wat later in dit draadje vermeld staat
ik las gister ook toevallig ergens dat je blad verliezende ulmussen heb en blad houdende...denk dat dit de laatste zal zijn indd...

ik kan alleen me titel niet veranderen van dit draadje...maar vind het wel leuk om steeds terug te komen op dit draadje inplaats van een nieuwe te starten bij iedere vraag, zo kunnen andere beginners zoals mij een hoop info vinden
voordat ze het een en ander gaan vragen.
zo heb ik ook voor ieder boompje van me een ander draadje vanaf toen ik ze kocht incl fotos met vooruit gang erin tot op heden dus ze blijven intressant :)

Binnen bonsai zelkova nieuw 10 jaren 11 maanden geleden #29934

• AlexW
  • AlexW's Profielfoto
andere standplaats = andere belichting, andere luchtvochtigheid van de directe omgeving, andere verluchting (wind),…
dit is niet goed als dit te vaak veranderd.. zelfs al verzet je je tafel maar 1m weg van de muur heeft dit al effect, omdat de bomen dan minder/meer wind zullen vangen, en de temperatuur meteen kouder zal zijn (je muur/huis geeft ook warmte af hoor)

probeer je bomen een vaste zomer en eventueel vaste winter standplaats te geven en dan zullen ze het beter doen dan ze steeds te verplaatsen..

dit neemt niet weg dat je ze regelmatig wel eens mag ronddraaien op dezelfde standplaats zodat alle delen zonlicht krijgen...

Binnen bonsai zelkova nieuw 10 jaren 11 maanden geleden #29937

• Niels88
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 7
thkx alex voor je duidelijk uitleg intrss om te weten :cheer:

Binnen bonsai zelkova nieuw 10 jaren 9 maanden geleden #31065

• Niels88
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 7
aangezien ik een niet bladverliezende ulmus heb...en deze de gehele winter gewoon is door gegaan met blad aan maken...heb ik niet echt een moment kunnen vinden om deze boom te kunnen verpotten!!!

de verpotting is aankomend weekend 4weken geleden...en me boompje toont nog steeds geen nieuwe groei...aangezien er wel scheuten op staan die half geoepent zijn en je het blad al ziet...maar deze hebben zich niet meer verder ontwikkeld sinds de verpotting!

tijdens de verpotting zag ik dat ik niet zoon super wortel gestel had....en heb alleen de echte dikke wortels verwijdert...dit waren er maar 3 van ongeveer 3cm....verder heb ik de fijne haarwortles weer lekker terug in de nieuwe akadame gemixt met bims gezet netjes verankerd met draad...de akamdam goed tussen de wortels gedaan en flink bewatert de eerste keer....hij staat sinds de verpotting ook uit de zon (wel licht) en de wind.....

en tijdens de verpotting heb ik hem ook tegelijk een flinke snoeibeurt gegeven!!

nu vraag ik me af hoelang zoiets kan duren voordat die weer in bloei komt??

alvast bedankt!

Laast bewerkt: Post by Niels88.

Binnen bonsai zelkova nieuw 10 jaren 9 maanden geleden #31069

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Voordat een boom gaan bloeien, daar gaan vele jaren overheen. Ik denk dat je groeien bedoelt. Meestal is dat na rrn paar weken wel het geval. Zolang er geen grote hoeveelheden blad af vallen zou ik me niet zoveel zorgen maken. De plant gaan eerst even wat aan de wonden in de grond doen.

Overigens, ik hoor veel mensen over haarrwotels spreken. Die zie je niet met het blote oog.. Dat zijnveel kleinere vortels, en die zijnzowieso tijdens je actie beschadigd. Maar dat maakt niet uit, want die zijn allemaal toch maar een paar dagen tot weken actief.

Inloggen Registreren