Ik zou je boom nooit dompelen. Hoe hard handelaren ook roepen dat je bonsai moet dompelen; Het is gewoon niet waar. Als je goede grond voor je planten hebt, droogt deze nooit zo uit dat je met gieten de grond niet mee nat kan maken.
Water geven tot het water aan de onderkant er uit loopt: Dit is als je een goed grondmengels gebruikt mogelijk. Als je de plant nog in potgrond hebt staan kan je beter gieten alsof je een kamerplant hebt. Wederom: Anders wordt de plant veel te nat.
Bougainvillea is een mediterane plant als ik het me goed herinner. Dat betekent: Veel licht. Koele maar niet koude winters en hete zomers. Weinig wat in de periode dat ze koud staan. Goed doorgieten als het warmer is.
Planten moet je nooit in de buurt van kachels zetten,zolang je geen gecvoel voor de planten ontwikkeld hebt; Anders is het vragen om luizen, verdroging en bruine bladeren. De lucht verandert te vaak snel van temperatuur, is extreem droog etcetc.
om hem te vormen moet je bedenken: Wat wil ik met de boom. Kijk naar het verloop van de stam. Bedenk hoe groot je wilt dat de bonsai uiteindelijk zal zijn. Dat bepaalt hoe dik de stam zal moeten zijn (Boomhoogte is normalitair 6-12 keer de dikte van de stam. Een dunnere stam is erg lastig om het beeld te creëren van een oude boom; Dikker en je zit midden in de sumo bonsai: Dikke vette stam, weinig boom).
Als je weet hoe dik de stam zou moeten zijn, kan je besluitn of de boom nog fors moet groeien, of of je de plant gewoon meteen kan stijlen.
Uiteraard is het met een nieuwe boom het leukste om meteen aan de slag te gaan. Dat kan wel, maar dan moet je accepteren dat het een oefenboompje is, waar je later waarschijnlijk vanaf wil, of veel werk in moet gaan steken.
Als je een foto plaatst is het een stuk makkelijker om advies te geven..