Ik begrijp heus wel dat je zoveel mogelijk wilt ingekaderd hebben hoeveel, hoe vaak en wanneer maar dat is maar slechts ten dele haalbaar. Je kan nu eenmaal niet stellen dat een boom op 16 nov bij een temperatuur van 11 graden de winter moet ingaan in een kamer met 40% luchtvochtigheid (geen idee overigens of dat realistisch is binnenshuis
) moet ingaan, sommige dingen zijn nu eenmaal grijs en de ene boom is de andere ook niet.
Geloof me, tot op zekere hoogte snap ik echt wel wat je bedoelt als je zoveel mogelijk info wilt hebben, ik ben zelf ook nog steeds aan het inventariseren: wat moet er wanneer ongeveer gebeuren en hoe kan ik dat het beste aanpakken zijn gedachtes die me regelmatig door het hoofd schieten (soms wel eens een beetje te veel naar mijn zin)
Gewoon de algemene richtlijnen volgen en laat de staat van de boom je het meest vertellen. Is ie droog, dan giet je, heeft ie bruine bladeren, ga je de oorzaken proberen te achterhalen: 'krijgt ie veel of weinig water, hoeveel licht krijgt hij, hoe warm is het in de kamer, moet ik vaker sproeien'
Idealiter zul je je bomen toch eerst alle seizoenen mee moeten maken denk ik, zodat je e.e.a telkens beter leert aanvoelen.
Het punt is; ook via het forum zul je niet altijd duidelijkheid krijgen over wat er aan de hand kan zijn met je boom (tenzij het een Acer is die binnengezet is
) Soms blijft het toch gissen naar wat de oorzaken zijn dat een boom ineens achteruit gaat.
Ik had een heel leerzaam 1ste jaar als bonsai-eigenaar en ik denk dat jij dat ook zeker zo ervaart