Ik zou in dit geval niet nar Alpine luisteren. Het lijkt er sterk op dat hier gewoon niet opgelet wordt. Ik heb even gezocht, en kom tot de volgende conclusie, dankzij
people.zeelandnet.nl/grada/gallen/W-Linde.shtml
en van
www.plantengallen.com/collectie/galmijten.htm
:
======
Eriophyes tiliae (= Phytoptus) komt algemeen voor op Zomerlinde (Tilia platyphyllos) en lijkt als twee druppels water op de ondergenoemde soort. De gallen bestaan uit hoornvormige gallen, tot vaak meer dan 8 mm hoog, die meestal rood verkleuren en nogal varieren van vorm en beharing. De opening zit aan de onderzijde van het blad, met witte erinea. Volgens DvL is de binnenwand bedekt met lange, cilmdrische haren, die spits eindigen.
Eriophyes lateannulatus (= Aceria) maakt gallen die lijken op de bovengenoemde, maar dan op Winterlinde (Tilia cordata). Volgens Redfern et al (2002) zijn de gallen ongeveer 5 mm hoog.
Beide bovengenoemde soorten komen volgens Redfern et al (2002) ook voor op de Hollandse linde (T. x europaea).
=====
Het lijkt er op dat deze mijten weliswaar niet mooi zijn, maar geen schade toedoen. De beestjes zelf overwinteren in de knoppen van de linde. ik verwacht dat zodra mijn bomen in blad zitten ik ezelfde patronen ga vinden.