er is 'valse meeldauw', en er is 'echte meeldauw'.
in de volksmond wordt 'alles' wel eens gewoonweg als witziekte gebombardeerd, zonder dat men echt het onderscheid kent. Enfin google biedt hiervoor snel oplossing.
Bij eik heb je 'echte meeldauw'.
Kun je er 100% vanaf komen als je boom er last van heeft? NEEN
Valt er iets aan te doen? JA, via:
- contactfungicide (op basis van spuitzwavel): dit is een middel dat effectief is op de plaatsen waar het verstoven/gespoten is; elk hoekje en kantje dat niet in contact is geweest met de spuitnevel kan nog altijd last hebben. Ook nog dit: je gebruikt contactfungicide tegen meeldauw, wanneer de groei stil is of zo goed als stil, niet tijdens volle groei, dan is het niet effectief (zie hieronder)
- systemisch fungicide (diverse middelen die werkzaam zijn tegen echte meeldauw, google maar eens), werkt behoorlijk goed. Te gebruiken tijdens volle groeiperiode omdat de sapstroom het middel dan veel beter verspreid, en dus efficiënter wordt.
FREQUENTE (blijvende) bestrijding (ong. 2 wekelijks..), anders verspil je geld en krijg je geen efficiënte bestrijding.
gebruik van dergelijke bestrijdingsmiddelen, zeker bij frequenter gebruik, zal zeker impact hebben op de groei (iets minder).
Ik gebruik beide, maar nu ook niet zo frequent dat ik het boekje volg, dus ik neem genoegen met een 'beetje' meeldauw.
echt finaal weg zal de meeldauw nooit zijn.
groeten