Onderwerp:

Fuschia rot op stam 2 weken 5 dagen geleden #97539

• David_Moorsele1
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb laatst een fuschia gekregen van mijn vriendin haar opa die ik grag tot bonsai wil vormen eind deze winter.

Deze staat momenteel in tuinhuis tijdens de nacht en gaat buiten overdag als temperatuur niet onder 5gr zakt.

Nu zie merkte ik gisteren een blijven natte plek op de stam.

Doe ik hier wondpasta op om af te sluiten, wat droog textiel erom winden zodat deze het vocht wegtrekt? Of los ik dit beter op een andere manier op?

Zie foto

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by David_Moorsele1.

Fuschia rot op stam 2 weken 5 dagen geleden #97540

• Griekse bonsai
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 173
Hallo David,

Eerst even een paar vragen:
- toen je de Fuchsia kreeg, zat die rottende plek er al?
- in wat voor substraat/grond staat hij?
- hoeveel water geef je hem.

Ik zou hem vanaf nu zeker in de winter binnenshuis plaatsen waar het voorlopig een betere temperatuur is om weer gezond te worden. Fuchsia moet wel altijd in (licht-) vochtige grond staan maar het moet niet drijfnat zijn.
Ik heb het idee dat de Fuchsia te veel water heeft gehad waardoor hij is gaan rotten.
Ik zou de wond niet inpakken maar gewoon (binnen) door de omgevingstemperatuur laten drogen. Liefst in een niet verwarmde kamer en zeker niet bij of boven de verwarming.
Zeker geen wondpasta, want dan sluit je het vocht op. Een doekje heeft naar mijn idee ook weinig zin, omdat het vocht van binnenuit komt.
Hopelijk droogt de wond uit zich zelf.
Voorlopig geen mest geven, pas in het voorjaar als hij weer gezond is.

Bonsaigroet, Joop.

Fuschia rot op stam 2 weken 5 dagen geleden #97541

• David_Moorsele1
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Heel erg bedankt voor de uitleg.

Die rottende plek heb ik pas gisteren opgemerkt.
Staat momenteel in aarde waarin hij enkele jaren geleden geplant geweest is, heb hem gekregen van mijn vriendin haar opa.

Sedert ik hem 2weken heb staat hij gewoon in tuinhuis "droog" wel luchtvochtig en heb ik geen water gegeven. Aarde staat vochtig al de hele tijd maar niet doordrenkt.

Ik vind het niet erg dat er een stuk afsterft dit zal bijdragen tot een oude boom maar ben bang dat rotten niet gelijk staat aan afsterven en dat de hele boom gaat rotten over tijd. Zal eens kijken om in een drogere kamer te plaatsen In huis, he nog een slaapkamer over die niet gebruikt wordt.

Fuschia rot op stam 2 weken 3 dagen geleden #97547

• Fredb
  • Fredb's Profielfoto
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 46
Ik haalde november de ongewenste uitlopers er af, en deed ze dan in de kruipruimte. (in potje of plasticzak om de kluit)
In maart haal je ze er weer uit, haal de witte lange uitlopers er af, en zet ze weer buiten.

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren