Ik heb een ficus benjamin en hij is jammer genoeg bezig met het verliezen van veel blad. In eerste instantie was dit omdat ik te weinig wat had gegeven (dit was medio begin oktober). Stomme fout natuurlijk, ik ben daarna er druk mee bezig geweest om de plant wel genoeg water te geven maar ik vrees nu dat ik te veel heb gedaan.
Zeker omdat het blad verlies nu maar blijft door gaan, zelf dacht ik heel even dat dit gebeurde omdat het herfst was en de plant wel vaker wat meer blad los laat dan anders.
In de bijlage staan foto's van de plant, de take dode takjes die vooral aan de bovenkant zijn helaas, de takjes met alleen blad op het lange uiteinde waarvan ik overweeg om het terug te snoeien in de hoop dat hij een wat dichtere bos krijgt. Plus nog een foto met de grond waarom witte stipjes zitten waavan ik vrees dat het een schimmel is.
dus de vragen zijn nu:
Moet ik de lange takken met enkele blaadjes op het uiteinde weg snoeien?
Zit er nu een schimmel in de grond?
Wat kan ik daar tegen doen?
Wat kan ik in het vervolg beter doen zodat dit niet weer gebeurd zodat mijn ficus lekker groot en vol met blad kan groeien?
Ps, is het erg slecht voor de plant dat het bovenraampje op een kier open zet ook tijdens de nacht in de winter omdat ie op mijn slaapkamer staat? Kort gezegd, is koude tocht slecht voor de plant?
Zie de bijlagen voor de foto's