Beste ivan
Jij natuurlijk ook bedankt voor je reactie.
Eerder werd er gesteld dat er mogelijk een soort ophoping van zouten kon zijn was en er weinig ziektes zichtbaar leken, en ondanks dit natuurlijk het positiefste nieuws was en jullie er waarschijnlijk meer verstand van hebben dan ik, vraag ik me toch al of er misschien toch sprake is geweest van 1 of meerdere ziektes, zoals jij ook stelde
Maar spint had ik persoonlijk ook niet verwacht eigelijk
(gezien alle plaatjes op google)
Ook heb ik de onderkant van het blad nog eens goed bekeken en de onderkant leek vrijwil het zelfde als de bovenkant
Ook heb ik geen 'spinrag' achtig spul of kleine stipjes/spinnetjes kunnen waarnemen.
En nu kan ik eigelijk ook weinig nieuwe fotos aanleveren omdat ik al het zieke blad heb weggesnoeid.
Zoals ik eerder in de reactie naar leatherback noemde zie ik wel sporadisch witte vlekjes op het blad (ik hoop dat dus dat zoutophoping is- en niet weer het begin van die ziekte die terugkomt (zodat weer alle blaadjes aangetast worden) maar ik zal straks nog f fotos sturen
Al met al ben ik bang dat er mogelijk toch wel sprake is geweest van 1 of meerdere "ziektes", maar ik hoop dat ik deze dmv terugsnoeien, voeding en frisse buitenlucht (bij warm weer) heb kunnen uitroeien, maar als jullie nog andere tips hebben hoor ik t graag
Mbt je vraag; Ik heb zelf iig nog geen incecticide of fungicide gebruikt wat de blaadjes had kunnen aantasten, noch kraanwater over de blaadjes gesproeid, maar ik weet niet wat er gebeurd is met het boompje voordat hij geimporteerd was uit indonesie of voordat ik hem kocht.
De watergift zal ik proberen wat te doseren en gezien nu bijna alle blaadjes weer gezond ogen, ben ik geneigd om nog even te wachten met spintbehandeling, voordat ik dadelijk weer andere bijwerkingen/vlekken krijg
Mits jullie mij anders adviseren natuurlijk
Maar jij ook bedankt voor je reactie (en te compliment) en nog een fijne av
Ps tips en feedback zijn natuurlijk altijd welkom
Bvd en fijne av
Gr Hans