Mume zijn een uitdaging, meer dan andere bloeiende bomen.
Appels en de meeste andere prunussen zijn dan een fluitje van een cent. Die bloeien tegen de klippen op en kun je redelijk ongestraft snoeien.
Heb voor mezelf ook vrij recent de p. mahaleb ontdekt. Een makkelijke soort die een aantal van de goeie eigenschappen heeft die een mume ook mooi maken: dikke oude stammen, met woeste bast en een overvloed aan bloemen. Maar de bloemen van mahaleb zijn een stuk minder spectaculair dan mume. Ze zijn een beetje "generiek", en zien er net zo uit als die van p. spinosa en de meidoorn.
Oh ja, en mume is moeilijker aan te komen en (wrl daardoor) duur in de aanschaf. Je ziet ze ook hoogst zelden (zeg maar nooit) bij tuincentra, maar eigenlijk alleen als (pre-)bonsai. Die link die ik hier boven postte verkoopt ze, maar die zit in Amerika. Dikke oude mahalebs zie ik tegenwoordig met grote regelmaat voorbij komen op eBay... en de bonsaihut heeft ook mooie yama's, daar ben ik laatst weer voor de bijl gegaan;-)
Ik wil niemand ontmoedigen en mume's zijn de mooiste prunus bonsai die er zijn. Maar het is goed te weten waar je aan begint...