Een aangetaste perenboom (=nadat sporen op zijn bladeren ontwikkeld en tot rijpheid gekomen zijn, dan is het al nazomer: oranje vlekken op de voorkant van het blad en grijze in kringvorm, uitstulpingen op de achterkant) kan een Juniperus besmetten. Nadat de bladeren gevallen zijn heeft de perenboom het jaar nadien een nieuwe besmetting vanuit een juniperus nodig om terug ziek te worden. Als dit proces zich jaar na jaar herhaalt zal een perenboom op langere duur zodanig verzwakken dat hij erdoor sterft.
Een juniperus, die besmet is, blijft ziek en zal ieder voorjaar dat slijmerige gedoe op zijn takken terugkrijgen en perenbomen besmetten.
Een zieke perenboom kan geen perenboom besmetten. Een zieke juniperus kan geen juniperus besmetten.(dit alles voor zover ik het uit verschillende beschrijvingen begrepen heb).
Gezien (als ik juist ben, en dat denk ik) alles loopt zoals hiervoor beschreven, zie ik geen beletsel om perenbomen aan te schaffen. Je kan zodra je in de vroege nazomer een oranje vlekje op een perenblad ziet dit onmiddellijk verwijderen voordat er rijpe sporen zijn gevormd (en deze bladeren voor alle verzekering verbranden of via GFT bak, men zegt dat bij de verwerking alle ziektekiemen worden gedood). Zo zal je juniperus ook door eigen perenbomen niet besmet worden. Een zekerheid dat er geen sporen van een zieke juniperus je perenbomen treffen heb je nooit!
Mijn advies: als je voor bonsai geschikte perenbomen ziet (volgens je budget): kopen. Zoveel mooie perenbonsai zag ik nog niet.Van harte :succes!