AndersJanson schreef : Dwz de wortels voorzichtig bevrijden van de oude aarde en in een mengsel van Foetsie-ba, Kiezelsteentjes van 1 a 2mm en cocopeat zetten. Te weten in de verhouding van 4 om 3 om 3. Dan de grond verzadigen door de bonsaipot in een bak te zetten tot hij laat zien dat er echt geen ml water meer bij kan. Dan rustig op een lichte en niet al te warme plaats zetten. Huiskamer? Pas 3 dagen later weer matig wateren. Je ficus zal je dankbaar zijn door het laten zien van allerlei uitlopers. Nog niet bemesten. Ik heb eventueel wel een mooi boek voor je.
Tsja.. Sorry, maar nu ga ik heel negatief reageren. Zelf zou ik dit dus helemaal niet op volgen..
- Een plant compleet onder water zetten is eigenlijk nooit nodig; Zeker al niet na het verpotten.
- Een plant die het slecht doet in een zware verpottingsronde gooien is iets wat je eigenlijk alleen moet doen als je weet waar je mee bezig bent. Beter zou zijn gewoon de plant in een grotere pot te zetten tot hij aangesterkt is
- Ficus wil juist graag warmte. Pas boven de 20 graden gaat een ficus lekker groeien; Het is immer een tropische plant; Vochtige lucht is belangrijk
- Ficus stelt nauwelijks eisen aan de grond. Een recept is nauwelijks nodig. Kiezelsteentjes hebben al helemaal niets te zoeken in een bonsaigrond mengsel; Het vioegt op geen enkele manier iets toe aan dit mengsel
Door een plant nu uit zijn aarde te halen, in nieuwe aarde te zetten. Deze compleet te verzadigen met water en dan koud weg te zetten krijg je wortels die niets doen, koud en nat zijn. Garantie op rottende wortels.