Lodder is een Bonsaizaak met heel veel import uit Japan, de zaak is heel netjes onderhouden en georganiseerd.
Toen ik er geweest ben heb ik vastgesteld dat er vooral veel pré-bonsai staan, en minder echt ruwe startplanten. (Maar is al een hele tijd geleden)
Wat het prijzige betreft heb je dan direct al een reden, als je pré-bonsai koopt betekent dat dat er al een hele tijd aan gewerkt is, en dat er al een bonsai wortelkluit in de pot zit. Bovendien heb je de importkosten uit Japan. Daar hangt dan uiteraard ook een prijskaartje aan vast.
Als je minder geld wil uitgeven moet je je meer richten op de Europese soorten, en op ruw materiaal, maar dan heb je ook een heel aantal meer jaren nodig om naar "Bonsai" te evolueren.
Wil je al een echt mooie bonsai hebben op korte tijd, dan kan je zo'n pré-bonsai kopen en verfijnen op een vijf-tal jaar.
Maar hou er dan rekening mee dat je hiervoor betaalt, je koopt geen porche voor de prijs van een Ford Fiesta.
Ik zelf hoor bij de bonsaïsten die graag de weg van ruw naar bonsai volledig wil meemaken, ik koop bijgevolg hoogst uitzonderlijk een pré-bonsai, en ik richt me dan ook nog voornamelijk op Europese soorten als het over dennen gaat. Die doen het nu éénmaal veel beter bij ons dan een aantal van de Japanse.
Dennen die het minder goed doen bij ons naar mijn ondervinding:
Pinus parviflora, Pinus penthafylla, Pinus Thunberghi.
Dat wil niet zeggen dat die niet geschikt zijn bij ons, de weg is alleen veel moeilijker en veel langer.
Groeten Luc.