Velen die niet bekend zijn met bonsai zullen nu een "prachtig" boompje kopen. Wat wij hier schrijven zal daar weinig invloed op hebben. Er zullen veel van die prachtstukken sneuvelen. Velen zullen daar afscheid van nemen zoals ze dat ook doen met wat ze een uitgebloeide wegwerpplant beschouwen.
We kunnen ons echter ook aan een golf paniekerige vragen verwachten. (Velen onder ons zijn ook zo op het forum gekomen! Lees eens uw eigen eerste berichten opnieuw.)
Met een beetje opvang zullen enkelen onder hen zullen mogelijks doorgroeien naar het betere bonsaiwerk. Misschien is er ook iemand bij die een top-bonsaïst wordt. Wie niet een beetje doorgroeit zal na een tijd wel afhaken.
Zo gaat het nu eenmaal.
Door deze mensen negatief te benaderen en af te stoten gaat ook die top-bonsaïst verloren.
Zelfs als we er wat moe van worden kunnen we naar de basisinformatie hier op de site verwijzen.
Vandaag kan ik dat doen, morgen jij en overmorgen weer iemand anders. Zo wordt voor niemand de last te groot.
Ook ik erger me dood aan wat (deze keer) den Aldi met het begrip bonsai doet. Ze zijn wel zo eerlijk echt lelijke planten op de voorbeeldfotos weer te geven. Ook de fout geschreven namen en de prijzen zijn een schande.