Tsja.. Ik ben het oneens met de uitspraak dat of een boom duur is afhankelijk is van te portemonaie. Een boom kan veel geld kosten, en te duur zijn voor een persoon. Maar er zijn ook bomen die gewoon duur verkocht worden. En dat kan zijn voor een exemplaar waar 50 euro voor verlangt wordt, of een boom van 1500 euro. Dat heeft niet te maken met hoeveel geld je hebt, maar is afhaneklijk van de 'status' van de boom zelf.
En nee. Elk jaar voor 2500 euro een boom kopen geeft je na 20 jaar geen top verzameling. Sterker nog, er zijn goede redenen om er vanuit te gaan dat je dan geen top bonsai verzameling hebt, maar allemaal struiken die vroeger bonsai waren. Je moet namelijk eerst leren wat de schoonheidsrichtlijnen van bonsai zijn, zodat je ervoor kan zorgen dat de boom EN in leven blijft, EN zijn waarde behoudt.
Ik ben een heel groot tegenstander van het advies: Koop maar een mooie boom, dan heb je tenminste iets met toekomst. Laat iedereen eers maar eens leren bomen in leven te houden, te vormen en te verpotten. Als je het stadium bereikt hebt dat je dat kan, dan kan je ook aan duurder (En meestal zeldzamer!) materiaal beginnen.
Overigens heb ik laatst even met Hans vd Meer gesproken over zijn bomen. Wist je dat hij ook begonnen is met tuincentrum materiaal, en een groot deel van zijn prive verzameling nog steeds bestaat uit bomen met die herkomst?