Dan zal ik maar aftrappen.
Mijn boom is voor wat betreft de wedstrijd een big fail.
Er zit niks in wat je bonsai kan noemen, toch wil ik her resultaat wel ff laten zien.
Hier zoals ik hem kocht en de eerste behandelingen in het voorjaar.
Vanaf hier heb ik enkel nog wat nieuwe groei steeds uitgeplukt in een poging de groei wat te sturen.
De eerste groei kwam vooral in de top van de boom, waarvan ik de plannen had om die in een later stadium nog te verwijderen. Hier wil ik geen groei, dus hier steeds de nieuwe plekjes weggeplukt behalve de absolute top.
Als gevolg kwam er nieuwe groei in de onderste takken, dat is waar de groei wilde, enkel ik wilde meer groei korter bij de stam en niet in de lengte van de takken. Maar ik wilde hier niet direct de nieuwe groei weghalen omdat ik dat bovenin al deed en het boompje ook groeien moet om de gezond te worden\blijven.
Toen later ook nieuwe groei dichter bij stam kwam heb ik nog even gewacht todat die echt doorzette en vervolgens van de sterkste takken de uiteinden ingekort, om zo de groei dichter bij de stam de stimuleren. Dit heeft wel gewerkt, maar hij is niet zo hard gegroeid als ik verwacht had. Ik denk ook dat ik te laat in het jaar teveel verwijderd heb.
Ik denk dat als ik de boom een maand of twee eerder gekocht en verpot had en alle acties een aantal weken eerder dan ik nu gedaan had dat de groei sterker was geweest. Ook zal het niet geholpen hebben dat ik sinds juli nauwelijks meer consequent voeding gegeven heb.
Hier hoe hij er nu bij staat:
Ik doe er nu niks meer behalve nog voeding en volgend jaar eens goed doorlaten groeien. Voor de wedstrijd hoef ik geen resultaten meer te behalen, dus lekker een seizoen laten groeien en dan verder zien.