Volgens mij stond ik op je teentjes en ik merk al dat het lange teentjes zijn...
Goed, als je een boom verpot en wortelsnoei toepast (ook al is het niet zo veel), dan moet je dat ook aan de bovenkant doen. Bovendien is die bovenkant veel te zwaar voor de wortelvoet en moet je je dus behelpen met een stoeptegel 'of all things...’ (ja, dat is trouwens een enorme fout, dat moet je toch ook toegeven...) Met die twee handjes
had je beter eerst vanuit drie of vier punten een goede verankering kunnen maken met 2,5 of 3 mm draad.
Verder, als het goed is heb je een idee waar de boom een beetje naar toe moet. Je ziet wat mooie takken waar je me verder wilt (met misschien nog een paar back-up takken) en de rest die je niet nodig hebt. Het is dus dan ook verstandig om al het overbodige te verwijderen zodat de boom zijn energie kan steken in de richting waar je aan dacht. Nu laat je al dat onnodige groen staan en proberen die wortels als een gek alles te doen om al dat groen groen te houden en verwaarlozen misschien de takken die je wilt behouden..
Dat is wat ik bedoel met het snoeien. Doe wat je ermee wilt, ik probeer je alleen maar wat te helpen.
En nu niet zo zielig en beteuterd doen met ”Misschien is het alles bij elkaar genomen verstandiger als ik me terugtrek uit de wedstrijd”, daar heb ik dus helemaal een broertje dood aan. Je bent eraan begonnen, hebt een bepaald doel voor ogen, dan moet je er ook mee doorgaan. Je hebt van Dea en Leatherback tips gehad, doe er wat mee, nu kan het nog. Zie maar wat je met mijn tips doet. Weg met die stoeptegels, een kleinere pot, goed verankeren en in een goed drainerend grondmengsel. Akadama, bims, lava, desnoods met FB erbij...
Taxus is een mooie maar moeilijke boom om bonsai mee te maken. Het is een leuk project (en leerzaam) waar je aan begonnen bent dus laat het dan ook zien dat je wilt leren...