Matje schreef : Ik zie dat ik bij mijn vorige post de verkeerde boom heb gezet.
Hieronder een paar foto's van de juiste boom, foto's van vandaag.
Ik vind het moeilijk om hier wat mee te gaan doen. Bij mij is de praktijk met naaldbomen dat ik ze teveel snoei, 2 a 3 jaar laat groeien en vervolgens weer teveel snoei en nooit echt een stap verder kom.
De boom in dit topic is denk ik een mooie starter, redelijk stevige stam, met een nette tapsheid. En veel groen ook van binnen om wat van te maken.
Maar ik heb geen idee wat ik het beste kan doen, durf niet aan snoeien en bedraden te beginnen, omdat ik mezelf niet weer stappen terug wil zetten.
Mijn aandacht qua leren is afgelopen jaren vooral in de loofbomen gaan zitten. Dat is wel goed geweest voor de 3 naaldbomen die ik heb, want alledrie hebben ze die jaren volop voeding mee gehad en nauwelijks snoei afgelopen 3 jaar in ieder geval. Ze zien er goed gezond uit.
De stam is zeker interessant genoeg als basis, over het loof kan ik niet zoveel zeggen, welke soort juniperus is het?
Want dat gaat invloed hebben of je al dan niet snel vorderingen kan maken hierin of niet. Als je niet het juiste loof hebt kan het ook zijn dat de fout niet bij jou ligt, dat er weinig of geen evolutie is.
Want eerst goed laten groeien, dan zwaar snoeien en bedraden, en dan weer 3 jaar niks doen aan het loof, is niet echt de juiste werkwijze.
Wat de vorming betreft heb ik wel een idee, ik zal misschien eens een schets maken één dezer.
Groeten Luc.