Dea, ik begrijp je kritiek over het snoeien, maar ik ben erg slectief geweest in wat ik nodig had voor de vorm (ontwerp 2) die ik nodig had.
Deze boom bestond vooral uit lange takken met weinig zijtakken, die wat er waren heb ik zoveel mogelijk gebruikt. En het loof wat er groeide heb ik zoveel mogelijk beperkt tot dat wat er voor het eind resultaat nodig is. Zodat deze zich sneller en mooier kunnen ontwikkelen. Desalnietemin had ik waarschijnlijk wel iets meer over kunnen laten. Maar ik ben niet ontvreden. Het zal nog wel even duren voordat de biom echt begint te lijken op wat hij worden moet, is niet erg we hebben tijd. En net als bij mijn koikarpers vind ik juist het ontwikkelen en groeien een fascinerend aspect van de hobby.
De achterste tak waar ik geen doel voor had heb uk inmiddels ook weg geknipt.
De hoofdstam heb ik na de eerste rechtse laag naar links gebogen om daar een linkse laag te gaan vormen, dit gedeelte zal wel ver vorm krijgenb dit jaar. Daarnaast heb ik een pluk loof laten staan waarmee een nieuwe top gevormd kan worden. Ik denk het op deze manier langer duurt voor ik echt een duidelijke boom heb, maar qua verdikkingen zal het hopelijk ook een mooier resultaat opleveren.
Hier nog een foto van hoe hij er nu bijstaat. Ook staat hij sinds gisteren in een grotere pot.