Onderwerp:

Re: Acer palmatum 12 jaren 10 maanden geleden #6120

  • boess2k
  • boess2k's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 102
  • Ontvangen bedankjes 6
mijn idee is zo min mogelijk wortelsnoei enkel als de boom het nodig heeft
zoals in veel boeken staat om de 2 jaar vind ik maar niks dan steekt de boom
energie in het helen ervan inplaats van de opbouw de juiste samenstelling
substraat laat de boom toe langer in dezelfde pot te blijven zodat de boom
gezond en krachtig kan groeien (en goed eten geven) :p

greets

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer palmatum 12 jaren 10 maanden geleden #6121

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84
kevofski na 25jaar weet ik heel goed wat een bonsai is , ik heb gekeurde bomen die door een keurmeester als bonsai zijn gekeurd meer dan 50 % en ja je spreekt hier van een ruime pot geen diepe pot.
in een diepe pot gaan die matten vormen en zal het ook veel langer duren voor je een degelijke of het begin hebt van een Nebari hebt
Zet die gewoon in een grote onderschaal waar ze die grote tuinpotten inzetten. boor enkele gaten daarin. Neem een degelijk grondmengsel en met een goede bemesting zal je het verschil met volle grond te verwaarlozen zijn. je kan dan al na een 3 tal jaar al een eerste snoei geven en de takken behouden die je wil en ook stilaan beginnen met bedraden en compacteren, voor een fijne vertakking, vergeet dat in volle grond. En ook ja leatherback als je die jaarlijks gaat optillen om aan die wortels te prutsen, wat voor die plant ( Acer ) een ingrijpende gebeurtenis is en die dan steeds bijna al zijn ernergie daar zal moeten insteken om te herstellen daarvan . hij zal jaar na jaar verzwakken en uiteindelijk afsterven door toedeon van insekten en ziekten en dan mag je nog een goede nazorg geven het zal niet helpen.
Ps diene Acer boven afgebeeld is minstens 50 jaar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer palmatum 12 jaren 10 maanden geleden #6122

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84
ik wil daar ook nog aan toevoegen dat als je zo een bonsai wil vormen moet je veel naar kijken, dat is veel gemakkelijker als hij in een schaal staat, of ga je steeds op je buik liggen om naar je boom te kijken. We spreken hier steeds over Acers he niets anders.
laat hem een 10 tal jaar in zo een schaal staan nadien zet hem in een kleinere en laat hem daar ook nog verschillende jaren groeien en na 20 jaar zul je het begin hebben van een pre of al bonsai.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer palmatum 12 jaren 10 maanden geleden #6124

  • boess2k
  • boess2k's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 102
  • Ontvangen bedankjes 6
volledig eens met alpine

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer palmatum 12 jaren 10 maanden geleden #6128

  • kevofski
  • kevofski's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 432
  • Ontvangen bedankjes 55
Ik heb nog geen ervaring met acer's, dus kan kloppen Alpine.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer palmatum 12 jaren 10 maanden geleden #6157

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8563
  • Ontvangen bedankjes 2541
Ik denk dat we een beetje langs elkaar heen aan het praten zijn.

Hoewel het niet mijn voorstel is om de boom elk jaar te gaan liften, zei ik dat dit geen probleem hoeft te zijn. Het kweken van een plant in de volle grond is nadrukkelijk anders dan in een schaal. Jij bent een duidelijk fan van het opkweken in schalen. Ik niet. Bij het opkweken van de stam ben ik niet bezig met de uiteindelijke vorm van de boom, op een enkele bocht in de stam, en het weghalen van takken als ik ze te dik vind worden. Zeker bij loofbomen kan je zodra de boom klaar is ene tak krijgen op nagenoeg elke plek. Ik doe dit in volle grond omdat de verzorging van planten in de volle grond probleemloos is. Ze krijgen nauwelijks last van ziektes omdat ze op een goede plek staan.

De reden dat ik ze in de grond zet is omdat je in een schaal of pot gewoon niet dezelfde groei krijgt. Buiten het feit dat er meer ruimte is voor de wortels om te groeien en voeding te zoeken, zijn de omstandigheden niet te vergelijken. Platte schalen warmen veel sneller op dan de volle grond. Hierdoor fluctueert de temperatuur maar ook het vochtgehalte in een schaal veel harder dan in de volle grond. In de winter behouden de planten de mogelijkheid om dieper in de grond bij water te komen en bevriezen minder makkelijk. Over het geheel genoem zijn bomen in de voplle grond daardoor sterker en gezonder dan planten in een schaal.

Een boom heeft zijn wortels normaal gesproken niet in de eerst paar cm van de gron zitten, maar dieper. Daar heerst een veel rustiger klimaat. Nadeel van het plaatsen in de volle grond is het risico dat een of enkele wortels een bron van water en voedingsstoffen aanboren. Daarom moet je regelmatig de plant uit de grond halen en kijken of er niet een of enkele wortels te sterk ontwikkelen. De actie die je dan onderneemt is controleren of de wortels geen gekke dingen doen, eventueel een enkele wortel inkorten als deze te dominant wordt, en dan weer terug in de grond zetten. Ik heb het dus niet over een compleet uitdunnen van de kluit. Dit liften en controleren moet niet elk jaar, maar zeker wel elke 2 jaar om scheef ontwikkelde kluiten tegen te gaan.

Het probeem wat je hebt als je dit doet als de plant in een schaal staat is dat de wortelkluit in een ondiepe schaal nauwelijks de mogelijkheid heeft zich te ontwikkelen. Hierdoor creeer je met extra voeding en extreem regelmatig water geven de situatie dat het deel van de plant boven de grond heel groot uitschiet (Immers: Je bent de stam aan het kweken, en je wilt zoveel mogelijk blad & loof creeeren om de stam aan te laten dikken) terwijl er ondergrond eigenlijk geen capaciteit is om dit te ondersteunen. Hierdoor is elke behandeling vand e wortels meteen een probleem voor de boom op op te vangen. Dus als je in een schaal elk jaar de boom verpot kan je problemen krijgen (Hoewel dit bv mij Salix een must is om de plant in groei te houden). In de volle grond is er een mooie balans tussen wat er boven en onder de grond gebeurd, waardoor de boom veel beter bestand is tegen eventueel verlies van een deel van de wortelkluit.

Ik heb zaailingen van 2 groeiseizoenen oud die elke 6 maanden zijn verplant, en waar nodig,de hoofdwortels uitgenomen gekregen hebben. Jammer dat ik gisteren geen foto genomen heb van de wortels van enkele van deze planten. (Ja, ik verplaats een deel van mijn planten ook in de winter; Dat doe ik al mijn hele leven en heb er nooit schade van gehad). Het belangrijkste is dat je de planten bewerkt op momenten dat deze gezond en sterk zijn. Dan gaat het eigenlijk altijd wel goed.

Waarom je denkt dat is een pot je eerder matten van wortels krijgt dan in een ondiepe schaal is voor mij een raadsel. Misschien dat je daar de fysiologisch verklaring voor kan geven? Matten beginnen te vormen zodra de wortel niet verder kan, en moet gaan zoeken naar een andere plek dan 'weg van de stam'. Dat punt is in een schaal eerder bereikt dan in een pot, im mijn ogen..?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer palmatum 12 jaren 10 maanden geleden #6174

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84

leatherback schreef : Ik denk dat we een beetje langs elkaar heen aan het praten zijn.

Hoewel het niet mijn voorstel is om de boom elk jaar te gaan liften, zei ik dat dit geen probleem hoeft te zijn. Het kweken van een plant in de volle grond is nadrukkelijk anders dan in een schaal. Jij bent een duidelijk fan van het opkweken in schalen. Ik niet. Bij het opkweken van de stam ben ik niet bezig met de uiteindelijke vorm van de boom, op een enkele bocht in de stam, en het weghalen van takken als ik ze te dik vind worden. Zeker bij loofbomen kan je zodra de boom klaar is ene tak krijgen op nagenoeg elke plek. Ik doe dit in volle grond omdat de verzorging van planten in de volle grond probleemloos is. Ze krijgen nauwelijks last van ziektes omdat ze op een goede plek staan.

De reden dat ik ze in de grond zet is omdat je in een schaal of pot gewoon niet dezelfde groei krijgt. Buiten het feit dat er meer ruimte is voor de wortels om te groeien en voeding te zoeken, zijn de omstandigheden niet te vergelijken. Platte schalen warmen veel sneller op dan de volle grond. Hierdoor fluctueert de temperatuur maar ook het vochtgehalte in een schaal veel harder dan in de volle grond. In de winter behouden de planten de mogelijkheid om dieper in de grond bij water te komen en bevriezen minder makkelijk. Over het geheel genoem zijn bomen in de voplle grond daardoor sterker en gezonder dan planten in een schaal.

Een boom heeft zijn wortels normaal gesproken niet in de eerst paar cm van de gron zitten, maar dieper. Daar heerst een veel rustiger klimaat. Nadeel van het plaatsen in de volle grond is het risico dat een of enkele wortels een bron van water en voedingsstoffen aanboren. Daarom moet je regelmatig de plant uit de grond halen en kijken of er niet een of enkele wortels te sterk ontwikkelen. De actie die je dan onderneemt is controleren of de wortels geen gekke dingen doen, eventueel een enkele wortel inkorten als deze te dominant wordt, en dan weer terug in de grond zetten. Ik heb het dus niet over een compleet uitdunnen van de kluit. Dit liften en controleren moet niet elk jaar, maar zeker wel elke 2 jaar om scheef ontwikkelde kluiten tegen te gaan.

Het probeem wat je hebt als je dit doet als de plant in een schaal staat is dat de wortelkluit in een ondiepe schaal nauwelijks de mogelijkheid heeft zich te ontwikkelen. Hierdoor creeer je met extra voeding en extreem regelmatig water geven de situatie dat het deel van de plant boven de grond heel groot uitschiet (Immers: Je bent de stam aan het kweken, en je wilt zoveel mogelijk blad & loof creeeren om de stam aan te laten dikken) terwijl er ondergrond eigenlijk geen capaciteit is om dit te ondersteunen. Hierdoor is elke behandeling vand e wortels meteen een probleem voor de boom op op te vangen. Dus als je in een schaal elk jaar de boom verpot kan je problemen krijgen (Hoewel dit bv mij Salix een must is om de plant in groei te houden). In de volle grond is er een mooie balans tussen wat er boven en onder de grond gebeurd, waardoor de boom veel beter bestand is tegen eventueel verlies van een deel van de wortelkluit.

Ik heb zaailingen van 2 groeiseizoenen oud die elke 6 maanden zijn verplant, en waar nodig,de hoofdwortels uitgenomen gekregen hebben. Jammer dat ik gisteren geen foto genomen heb van de wortels van enkele van deze planten. (Ja, ik verplaats een deel van mijn planten ook in de winter; Dat doe ik al mijn hele leven en heb er nooit schade van gehad). Het belangrijkste is dat je de planten bewerkt op momenten dat deze gezond en sterk zijn. Dan gaat het eigenlijk altijd wel goed.

Waarom je denkt dat is een pot je eerder matten van wortels krijgt dan in een ondiepe schaal is voor mij een raadsel. Misschien dat je daar de fysiologisch verklaring voor kan geven? Matten beginnen te vormen zodra de wortel niet verder kan, en moet gaan zoeken naar een andere plek dan 'weg van de stam'. Dat punt is in een schaal eerder bereikt dan in een pot, im mijn ogen..?

Natuurlijk ben ik een fan van bomen in een schaal het is bonsai niet, wat betreft dat het opkweken in volle grond de planten minder ziekten zouden krijgen is onzin. wat betreft dat liften je gaat steeds hoe je ook draait of keert haarwortels beschadigen. Wat steeds herstel vraagt van de plant Eerst wordt hier gesproken om het jaar dan om de 2jaar en om te eindigen om de 6 maand. Ik neem aan de je een stek of zaailing achter een jaartje eruit neemt zijn wortelgestel onderzoekt en daarna terug plant en deze een aantal jaren 5 tot 10 jaar laat staan zodat hij zich ontwikkeld en de stam kan verdikken. Maar een dikke stam is niet alles wat telt aan bonsai he.
Dat de wortels zich niet kunnen ontwikkelen in een ondiepe schaal klopt weer niet, daar deze niet diep gaan kunnen zijn ze verplicht hun weg breed te zoeken, hebben ook geen andere mogelijkheid. Daardoor gaan ze ook vlugger een nebari ( wortelvoet ) ontwikkelen dan bij een diepe schaal want daar gaan ze eerst de diepte opzoeken.
Dat platte schalen sneller zouden opwarmen is zeker het geval als deze uit kunststof zijn vervaardigd, minder bij anderen. Wat hier weer zeer belangrijk is een goed grondmengsel, met een goede bemesting en ja een boom moet je ook gieten heeft water nodig,zal hij wel zich degelijk ontwikkelen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by alpine.

Re: Acer palmatum 12 jaren 10 maanden geleden #6177

  • crataegus
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 142
  • Ontvangen bedankjes 4
ingerediënt voor bonsai:

men neme de wijsheden van meerdere ervarenen en mix deze elkaar tot een egale pasta

klaar is kees :-)


ps: hoe ik het exact in detail gedaan heb weet ik niet, maar mijn eikje van +10 jaar dat altijd in vollegrond is opgekweekt, ziet er toch al prebonsai uit toen ik hem in schaal zette begin 2011 (profielfoto). Ik heb denk ik die mixpasta gebruikt :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer palmatum 12 jaren 10 maanden geleden #6182

  • davids
  • davids's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 461
  • Ontvangen bedankjes 55
Alpine, een paar vraagjes.
Het kweken van een goede nebari in een platte schaal. Je geeft aan dat je dan een brede schaal gebruikt en niet zozeer een diepe.
Ik zelf probeer een "platte" wijde nebari te krijgen door de planten op een tegel te zetten in de volle grond. Geeft dit niet hetzelfde effect? (Behalve dat ik dus steeds in de tuin op mn buik moet liggen... ;) )

Zover ik weet zou het chemische en fysiologische milieu in de volle grond beter zijn en wat minder veranderlijk als in een bonsaischaal. Ik probeer ook jonge dennen op te laten groeien in vijvermandjes. Dit om een goed wortelstelsel te krijgen. (Wat hopelijk resulteerd in een dikke stam.) Een aantal van die mandjes heb ik in de volle grond gezet voor de vollegrond omstandigheden en en een aantal heb ik op de grond neergezet.
Je theorie over de platte schaal ipv een diepe heb ik nog niet eerder gehoord. Ik ben erg nieuwsgierig naar jouw resultaten omdat ik niet beschik over veel plaats in de volle grond.

Mijn vragen: wat is voor jou doorslaggevend dat je niet in de volle grond zou kweken maar in (platte) schalen. Waar let je specifiek op bij het kweken in schalen? Wat zijn de problemen en de "gevaren"?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by davids.

Re: Acer palmatum 12 jaren 10 maanden geleden #6183

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84

crataegus schreef : ingerediënt voor bonsai:

men neme de wijsheden van meerdere ervarenen en mix deze elkaar tot een egale pasta

klaar is kees :-)


ps: hoe ik het exact in detail gedaan heb weet ik niet, maar mijn eikje van +10 jaar dat altijd in vollegrond is opgekweekt, ziet er toch al prebonsai uit toen ik hem in schaal zette begin 2011 (profielfoto). Ik heb denk ik die mixpasta gebruikt :)

ieder heeft zijn methode crataegus, maar ne Eik is iets helemaal anders he, zeer trage groeier ik moet zeggen uwe Eik crataegus is op goede weg om een degelijke bonsai te worden en het is zeker niet de gemakkelijkste boom Wat doe je tegen die valse meeldouw ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by alpine.
Inloggen Registreren
Cron Job Starts