Dag Tuinlief,
Een mooi boompje, waar echt wat leuks van te maken is, dat is zeker.
Mij bekruipt echter het gevoel dat de stam vrij zwaar is t.o.v. de hoogte om een echt mooie bunjingi te bereiken. Als je een beetje rond googled, kom je er achter dat deze stijl uitgaat van hele magere, verdrongen boompjes.
[bv van
img293.imageshack.us/img293/5918/46225204.jpg
]
Het gevolg is een boom welke in de jonge jaren nog wel een stam gevormd heeft, maar de bovenste helft van de stam is schijnaar te dun om de kroon te kunnen ondersteunen. In jouw boom lijkt het haast alsof de kroon een dikkere stam heeft dan de rest van de boom.
Een optie zou zijn om je kroontak (Die nu een duidelijke bocht heeft) weer recht te maken, en een jaartje te laten uitgroeien, en daar de kroon op te bouwen. Ik denk dat als je boom 1/4 hoger wordt, met nauwelijks stamvorming, EN je het voor elkaar krijgt om onderin de stam nog iets dikte erbij te kweken (Larix kan nog wel eens een groeipunt lager op de stam krijgen bij voldoende licht, mest en snoei in de top; laat een tak zich ontwikkelen om iets meer massa aan de gron te krijgen). Door de langere stam krijg je meteen het effect dat de stam relatief dun lijkt.
Daarnaast is voor een bunjingi de stam erg 'lief'. Mooie glooiende curves. Je stam is een beetje dik om dat extremer te maken vrees ik.
Als het mijn boom zou zijn, zou ik denk ik niet kiezen voor deze stijl, maar meer richting een zeer kale moyogi. Bv kijken of de tak lager op de stam zou kunnen ontwikkelen, en wellicht de kroon aan de rechterkant ontwikkelen zodat die aansluiting vind met de lagere stam tak. Dan krijg je dit idee
[bron:
www.graines.be/photos/Pinus-Mugo-Pumilio.jpg
]