Dag Jeff en welkom op het forum.
Je haagbeuk is zoals je schrijft momenteel 60 cm hoog, waarom wil je hem nog 20 cm laten doorgroeien vraag ik me af.
Een dergelijke lengte vraagt ook een stamdikte die daarmee in verhouding is en uiteindelijk ook een daarbij passende bonsaipot!
Zoals in een eerder bericht al vermeld is volle grond altijd de beste optie om een dikkere stam te verkrijgen maar ook dit boompje kan voorlopig wel even vooruit in die ruime pot.
Tja en dan je laatste vraag, wanneer in een bonsaipot en wanneer snoeien en vormen.
Ik zou allereerst dit boompje een flink stuk inkorten en dan van een geschikte zijtak een nieuwe top maken.
Het boompje goed bemesten zodat er veel nieuwe scheuten ontstaan en die nieuwe uitgroei al enigszins middel bedraden in de gewenste richting zetten.
Na verloop van tijd als het boompje flink is gegroeid en ook een redelijke stam heeft kun je d.m.v. een gerichte snoei en bedrading het boompje de gewenste vorm geven.
Als dat allemaal naar wens is verlopen kun je het boompje in een passende bonsaipot zetten! Dit is zo ongeveer de gang van zaken.
Maar uiteindelijk beslis je natuurlijk zelf wanneer je je boom in een bonsaipot zet!