Hallo Jason,
als aanvulling op David z 'n verhaal, zoals ik het op de foto 's zie, heb ik het volgende toekomstbeeld voor deze boom voor ogen.
De voorzijde van de boom zou die zijn met de dikke stomp aan de linkervoorzijde.
Dan komt ook de nebari veel beter uit. Die aan de achterzijde is een beetje magertjes.
De bochten in de boom zijn zo ook beter.
De plaatsing van de takken aan de stam en zeker ook de toptak aan de voorzijde zijn zo ook beter dan op de foto met de dikke stomp aan de achterkant
Hij staat nu al een beetje hellend in de pot, dat zou ik ook zeker zo houden, misschien zelfs nog iets meer.
Ik vind het wel jammer dat je van die dikke stomp de 1e (dunne) tak hebt verwijderd. Die zou mogelijk best een mooie aanvulling aan die kant hebben kunnen geven.
Zoals de dikke stomp er nu bij staat, komt hij ook niet goed uit (in mijn idee) en zou ik er maar een korte dunne jin van maken. Hij zou anders te veel naar voren steken.
Zo op de foto ziet de rest van de takken er voor de toekomst aardig uit.
De levende top van de boom zou ik onder de jintop houden en als dat mogelijk is, deels naar de rechterzijde buigen. (misschien in fases) Dan heb je daar ook nog een beetje extra groen, wat nu een "beetje " karig is.
En verder goed vertroetelen door flink te bemesten. Ik ben benieuwd wat er over een aantal jaren bij gegroeid is aan nieuwe takken.
Bonsaigroet, Joop.