Ik houdt hier van bijna al mijn bomen hier een ontwikkeltopic bij. Voor jullie en voor mezelf natuurlijk!
Deze vette Meidoorn heeft nog geen eigen topic. Deze is de winter van 2020-2021 uitgegraven, en wat oorspronkelijk zo'n 3 meter hoog en n meter of 2 breed. De leeftijd is zo'n 55-65 jaar. Ik mag wel zeggen denk ik dat de nebari redelijk uniek is voor n yamadori: prachtig breed uitlopend naar alle kanten! De nebari zal tegen de 35 cm zijn, en de stam, uit mijn hoofd tegen de 25 cm. De boom is tegen de 90 cm hoog. N flinke jongen dus!
Na het opstarten vorig jaar ging hij goed van start: hij had uitlopers van n halve meter! In het najaar deze in de top wat teruggesnoeid, zodat er meer energie naar de onderste twijgen zou gaan. Ook heb ik de bestaande uitlopers uitgedund met spandraadjes meer horizontaal gezet.
Om n geloofwaardige onderste vertakking te krijgen moeten nieuwe takken onderin flink dik worden. Om dat te bereiken zal ik ze zoveel mogelijk ongeremd moeten laten groeien. Hij zal gaat dus een flinke ruimte innemen tijdens zijn ontwikkeling. De tweede helft van het eerste groeiseizoen ben ik voorzichtig begonnen met bemesten, maar nu krijgt ie rijkelijk Saidung Plus te eten. Dat is n wat stikstofrijkere meststof voor bomen in opbouw.
Als ik zie hoe snel ie groeit dan hoop ik binnen n jaar of 10 een goede basis te hebben staan van prachtige homemade Meidoorn.
De foto's zijn meteen na het uitgraven genomen. (1-2021) De derde foto is van nu, ruim n jaar later (5-2022).