Hey Ton,
een bekend probleem bij deze soort.
Een witte den laten backbudden is zeer moeilijk hier in Europa, in tegenstelling tot Japan, daar gaat dat heel vlot.
Om die reden koop ik geen witte den meer, we zitten gewoon niet in het juiste klimaat hier.
Dat wil niet zeggen dat het niet kan hè, ik heb er één die het wel doet, maar dat is dan ook de enige.
Ik heb er 4 gehad en de andere 3 zijn ondertussen dood, omdat ik ook niet tevreden was van de evolutie heb ik drastischer ingegrepen met als gevolg takkensterfte en op den duur was ik de boom kwijt.
Ik heb er is één heel zwaar gesnoeid, alle kaarsen eruit, en het gevolg was een massale backbudding.
Ik dacht, yes, nu heb ik het gevonden. Maar het jaar dat volgde liepen die knoppen niet uit en de boom stierf.
Toen was mijn euforie heel wat minder.
De ene die ik nog wel heb doet het dan weer wel heel goed, die maakt wel knoppen achteruit en groeit goed vol?
Traag weliswaar, maar hij doet het wel. Ik weet ook niet waarom nu net deze het wel goed doet, ik heb ze hetzelfde behandeld. Gewoon geluk dat deze boom het hier wel naar zijn zin heeft?
Ik weet niet hoe lang je hem al tracht te laten backbudden, maar als hij niet reageert zal dat een blijvend probleem blijven vrees ik.
Parviflora staat niet graag nat, ik giet die boom dikwijls niet, ook al staat hij redelijk droog.
En zoveel mogelijk zon.
Verder moet je wat geluk hebben dat je net een genetisch goed aangepaste boom hebt denk ik.
Groeten Luc.